5 tipů, jak na work-life balance

Lidé za život stráví v průměru 13 let a 2 měsíce v práci (Dreams), ale pouze 23 % firem věří, že podporují work-life balance (Deloitte). Ze stejného výzkumu přitom vyšlo najevo, že společnosti, které nalezení rovnováhy podporují, zaznamenávají u svých zaměstnanců dvakrát vyšší produktivitu. Zdálo by se, že zaměstnanci i zaměstnavatelé vynaloží jisté úsilí, když je tato situace pro obě strany  výhodná, ale v praxi to tak bohužel není. V dnešním článku vám proto poradíme, jak nastavit mantinely a dosáhnout vlastními silami pomyslné rovnováhy mezi osobním životem a prací.

 

Tématu work-life balance je třeba se věnovat

Sepsali jsme pro vás přehled alarmujících statistik z roku 2020, které vás přesvědčí o tom, proč je nutné věnovat se tématu nalezení rovnováhy mezi osobním životem a prací.

 

  • GOremotely: Pracovní týden trvající déle než 55 hodin zvyšuje riziko depresí a úzkostí.
  • Smallbiz Trends: 66 % pracovníků postrádá rovnováhu mezi prací a osobním životem.
  • Forbes: 40,1 % pracovního dne je věnováno multitaskingu.
  • GOremotely: 60 % zaměstnanců se domnívá, že nerovnováha je důsledek vysokého očekávání zaměstnavatele.
  • Flex Jobs: 79 % zaměstnanců věří, že flexibilita je klíčem k nalezení rovnováhy.

 

Co tedy dělat, abyste ve svém životě nastolili work-life balance?

 

1. Stanovte si priority

Hodnotnou prací trávíte jen pár hodin svého dne a jinak máte plné ruce práce s neustálým aktualizováním e-mailové schránky nebo schůzemi, které nikam nevedou? V takovém případě můžete jen těžko opustit kancelář s dobrým pocitem a v rozumnou hodinu. Pojďte to změnit a začněte svou energii vynakládat jen na ty činnosti, na kterých skutečně záleží.

 

  • Zjistěte, jestli jste produktivní spíše ráno, nebo odpoledne.
  • Vypněte si notifikace u sociálních sítí.
  • Vyhraďte si čas, kdy budete kontrolovat e-mailovou schránku.
  • Zamyslete se nad tím, které z aktivit můžete dělat efektivněji.

 

Jak vám pomůže Lamael? Úseky, kdy vykazujete nejvyšší produktivitu, zaplňte nejdůležitějšími úkoly. Využijte k tomu kalendář.

Pokud plníte některé z úkolů v pravidelných intervalech, nastavte si u nich automatické opakování, abyste je nemuseli vytvářet vždy od nuly.

Při práci si pusťte časovač, díky kterému uvidíte, kolik času skutečně trávíte prací. V záložce Výkazy pak najdete všechnu svou odvedenou práci, kterou můžete rovnou zaslat šéfovi nebo klientovi ke schválení.

 

2. Ukažte svým kolegům, jak jste na tom s kapacitou

Nový pracovní týden začněte tím, že si naplánujete konkrétní aktivity na jednotlivé dny. Předejdete tím situacím, kdy špatně odhadnete své možnosti a přijmete zadání, které pak budete muset vyřešit ve svém volném čase.

Jak vám pomůže Lamael? Opět se vrátíme k záložce Kalendář, kterou jsme zmínili u předchozího tipu. Tentokrát se ale zaměřte na určení časových dotací pro jednotlivé úkoly. Vždy počítejte i s nějakou rezervou, pokud by se vyskytl nečekaný problém.

Díky plánování bude vašemu šéfovi i kolegům stačit jediný pohled do kalendáře, aby věděli, na čem zrovna pracujete a jestli zvládnete i další úkol.

 

3. Nechte si pomoct od méně vytížených kolegů

O pravidle špičkových manažerů jsme se v našich článcích zmiňovali již vícekrát a opět na něj musíme poukázat. Podle něj byste měli delegovat vše, co kolegové zvládnou alespoň na 70 % vaší vlastní úrovně.

Jak vám pomůže Lamael? Nově vytvořený úkol nenechte viset v časoprostoru, ale rovnou ho delegujte na některého ze svých kolegů. Volnou kapacitu případných vykonavatelů si můžete ověřit v týmovém kalendáři, nebo se domluvit přes interní chat.

 

4. Naučte se říkat NE

Tak jako je v práci důležité plnit zadané úkoly, je stejně důležité umět odmítnout ty, které nespadají do vaší kompetence nebo jsou nad rámec vaší časové kapacity. Týká se to samozřejmě i situací, kdy jste opakovaně přizvaní na jednání, ke kterému nemáte čím přispět.

Pokud na vás kolegové pravidelně přehazují své povinnosti, aby mohli odejít z práce včas, zatímco vy kvůli úkolu navíc budete muset zůstat v práci do večera, něco je špatně.

Aby pro vás bylo vyslovení těchto dvou písmenek jednodušší, připravte si pádné argumenty a své odmítnutí zdůvodněte.

 

5. Začněte hledáním toho správného zaměstnavatele

Jako zaměstnanec můžete mít jasnou představu o svém fungování, ale automaticky to neznamená, že z ní bude nadšený i váš šéf. Aby mohl výše popsaný work-life balance skutečně fungovat, budete muset začít hledáním toho správného zaměstnavatele.

 

  • Statista: 72 % pracovníků považuje work-life balance za důležitý faktor pro výběr zaměstnání.

 

Snad každá firma má v rukávu esa, kterými vás bude chtít ohromit. Jestli se mezi firemními benefity objevují některé z níže zmíněných, víte, že jste na správné adrese.

 

  • flexibilní začátek a konec pracovní doby
  • možnost práce z domova
  • sick days
  • firemní akce pro celé rodiny
  • firemní školky
  • sportovní benefity

 

Tip: Zajímá vás, jak moc jste efektivní? Zjistěte to s Lamaelem.

Related Posts

Jak logicky plánovat projekty?

Jak logicky plánovat projekty?

Jak si stanovit cíle? Zkuste metodu SMART

Jak si stanovit cíle? Zkuste metodu SMART

Zvyšte produktivitu, ne počet odpracovaných hodin

Zvyšte produktivitu, ne počet odpracovaných hodin

5 tipů, jak na efektivní řízení projektů

5 tipů, jak na efektivní řízení projektů

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Leave a Reply


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}