5 tipů, jak na work-life balance

Lidé za život stráví v průměru 13 let a 2 měsíce v práci (Dreams), ale pouze 23 % firem věří, že podporují work-life balance (Deloitte). Ze stejného výzkumu přitom vyšlo najevo, že společnosti, které nalezení rovnováhy podporují, zaznamenávají u svých zaměstnanců dvakrát vyšší produktivitu. Zdálo by se, že zaměstnanci i zaměstnavatelé vynaloží jisté úsilí, když je tato situace pro obě strany  výhodná, ale v praxi to tak bohužel není. V dnešním článku vám proto poradíme, jak nastavit mantinely a dosáhnout vlastními silami pomyslné rovnováhy mezi osobním životem a prací.

 

Tématu work-life balance je třeba se věnovat

Sepsali jsme pro vás přehled alarmujících statistik z roku 2020, které vás přesvědčí o tom, proč je nutné věnovat se tématu nalezení rovnováhy mezi osobním životem a prací.

 

  • GOremotely: Pracovní týden trvající déle než 55 hodin zvyšuje riziko depresí a úzkostí.
  • Smallbiz Trends: 66 % pracovníků postrádá rovnováhu mezi prací a osobním životem.
  • Forbes: 40,1 % pracovního dne je věnováno multitaskingu.
  • GOremotely: 60 % zaměstnanců se domnívá, že nerovnováha je důsledek vysokého očekávání zaměstnavatele.
  • Flex Jobs: 79 % zaměstnanců věří, že flexibilita je klíčem k nalezení rovnováhy.

 

Co tedy dělat, abyste ve svém životě nastolili work-life balance?

 

1. Stanovte si priority

Hodnotnou prací trávíte jen pár hodin svého dne a jinak máte plné ruce práce s neustálým aktualizováním e-mailové schránky nebo schůzemi, které nikam nevedou? V takovém případě můžete jen těžko opustit kancelář s dobrým pocitem a v rozumnou hodinu. Pojďte to změnit a začněte svou energii vynakládat jen na ty činnosti, na kterých skutečně záleží.

 

  • Zjistěte, jestli jste produktivní spíše ráno, nebo odpoledne.
  • Vypněte si notifikace u sociálních sítí.
  • Vyhraďte si čas, kdy budete kontrolovat e-mailovou schránku.
  • Zamyslete se nad tím, které z aktivit můžete dělat efektivněji.

 

Jak vám pomůže Lamael? Úseky, kdy vykazujete nejvyšší produktivitu, zaplňte nejdůležitějšími úkoly. Využijte k tomu kalendář.

Pokud plníte některé z úkolů v pravidelných intervalech, nastavte si u nich automatické opakování, abyste je nemuseli vytvářet vždy od nuly.

Při práci si pusťte časovač, díky kterému uvidíte, kolik času skutečně trávíte prací. V záložce Výkazy pak najdete všechnu svou odvedenou práci, kterou můžete rovnou zaslat šéfovi nebo klientovi ke schválení.

 

2. Ukažte svým kolegům, jak jste na tom s kapacitou

Nový pracovní týden začněte tím, že si naplánujete konkrétní aktivity na jednotlivé dny. Předejdete tím situacím, kdy špatně odhadnete své možnosti a přijmete zadání, které pak budete muset vyřešit ve svém volném čase.

Jak vám pomůže Lamael? Opět se vrátíme k záložce Kalendář, kterou jsme zmínili u předchozího tipu. Tentokrát se ale zaměřte na určení časových dotací pro jednotlivé úkoly. Vždy počítejte i s nějakou rezervou, pokud by se vyskytl nečekaný problém.

Díky plánování bude vašemu šéfovi i kolegům stačit jediný pohled do kalendáře, aby věděli, na čem zrovna pracujete a jestli zvládnete i další úkol.

 

3. Nechte si pomoct od méně vytížených kolegů

O pravidle špičkových manažerů jsme se v našich článcích zmiňovali již vícekrát a opět na něj musíme poukázat. Podle něj byste měli delegovat vše, co kolegové zvládnou alespoň na 70 % vaší vlastní úrovně.

Jak vám pomůže Lamael? Nově vytvořený úkol nenechte viset v časoprostoru, ale rovnou ho delegujte na některého ze svých kolegů. Volnou kapacitu případných vykonavatelů si můžete ověřit v týmovém kalendáři, nebo se domluvit přes interní chat.

 

4. Naučte se říkat NE

Tak jako je v práci důležité plnit zadané úkoly, je stejně důležité umět odmítnout ty, které nespadají do vaší kompetence nebo jsou nad rámec vaší časové kapacity. Týká se to samozřejmě i situací, kdy jste opakovaně přizvaní na jednání, ke kterému nemáte čím přispět.

Pokud na vás kolegové pravidelně přehazují své povinnosti, aby mohli odejít z práce včas, zatímco vy kvůli úkolu navíc budete muset zůstat v práci do večera, něco je špatně.

Aby pro vás bylo vyslovení těchto dvou písmenek jednodušší, připravte si pádné argumenty a své odmítnutí zdůvodněte.

 

5. Začněte hledáním toho správného zaměstnavatele

Jako zaměstnanec můžete mít jasnou představu o svém fungování, ale automaticky to neznamená, že z ní bude nadšený i váš šéf. Aby mohl výše popsaný work-life balance skutečně fungovat, budete muset začít hledáním toho správného zaměstnavatele.

 

  • Statista: 72 % pracovníků považuje work-life balance za důležitý faktor pro výběr zaměstnání.

 

Snad každá firma má v rukávu esa, kterými vás bude chtít ohromit. Jestli se mezi firemními benefity objevují některé z níže zmíněných, víte, že jste na správné adrese.

 

  • flexibilní začátek a konec pracovní doby
  • možnost práce z domova
  • sick days
  • firemní akce pro celé rodiny
  • firemní školky
  • sportovní benefity

 

Tip: Zajímá vás, jak moc jste efektivní? Zjistěte to s Lamaelem.

Related Posts

Jak komunikovat v týmu jako profík

Jak komunikovat v týmu jako profík

Efektivní home office ve 4 krocích

Efektivní home office ve 4 krocích

5 pravidel, jak řídit firmu a uspět

5 pravidel, jak řídit firmu a uspět

Lama vs. české všechno: srovnali jsme Lamael s českými projektovými nástroji

Lama vs. české všechno: srovnali jsme Lamael s českými projektovými nástroji

Pavla Rýgrová


Your Signature

Leave a Reply


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}