Každý zákazník = dobrý zákazník? Ne tak docela. Ačkoliv asi víme všichni, že v hubenějších časech někdy nelze přebírat, některé typy zákazníků se prostě přijímat nevyplatí. Zákazníci se sice liší obor od oboru, existují však typy, které se objevují téměř v každé oblasti. Které to jsou? A kterým je lepší se vyhnout obloukem? Na to se podíváme v dnešním článku.

1. Nerozhodný typ zákazníka

Klient, který úzkostně stojí nad každou menší volbou a bojí se udělat jakýkoliv krok, zkrátka není ideální na spolupráci. 

Nerozhodný klient vám nejprve schválí zadání, ale pak si v polovině uvědomí, že druhá možnost byla lepší, a tak po vás bude chtít, abyste to celé předělali. Vždyť to nebude zas tolik práce. Už aspoň víte, jak na to, že? Tento typ zákazníka představuje ve výsledku neuvěřitelný žrout času, který vám ale nikdo nezaplatí. 

Pokud není nazbyt a s tímto typem zákazníka musíte spolupracovat, rozhodně se u něj vyplatí trvat na fixním plánu a veškerá rozhodnutí nechávat jen na začátek. Jakmile je plán schválený, nic se nemění!

Tip: Přečtěte si také, jaké nejhorší věty můžete říct svému obchodnímu partnerovi.

2. „A levněji by to nešlo?“

Tento typ klienta bychom nazvali vyjednavač. Samozřejmě, na vyjednávání není nic špatného. V podnikání je ale velice důležité znát svou hodnotu a pod ni zkrátka nejít.

Pokud se klient na základě nízkého budgetu rozhoduje mezi levnější a dražší službou, určitě na to má právo. Chce-li po vás ale standardní práci za nižší cenu, než nabízíte, možná má zájem o služby horší kvality. Někde jinde. A netruchlete, s chronickým vyjednavačem by snižování ceny nemělo konce.

3. Zákazník všeználek

Sice pracuje v úplně jiném oboru, za sebou má ale vysokou školu života, díky které vám rád poradí. Úplně ve všem. S takovým zákazníkem může dát spolupráci pěkně zabrat. 

Jakkoliv jsou klientovy připomínky vždy důležitou součástí zakázky, pokud vám chce za každou cenu mluvit do toho, co děláte, možná by si to měl udělat rovnou sám.

Musíte-li s tímto typem zákazníka spolupracovat, je velice dobré mu hned na začátku slušně vysvětlit, že o jeho rady nestojíte. 

4. Nezastihnutelný typ zákazníka

Ví, co chce, ale nemá čas, aby vám to řekl. Tento typ zákazníka zkrátka počítá s tím, že máte telepatické schopnosti. Pokud u klienta na začátku spolupráce zaznamenáte, že neodpovídá na e-maily nebo že na něj musíte dlouho čekat se schválením každého kroku, možná se vyplatí raději zakázku ukončit. A nebo mu alespoň vysvětlit, že takhle to zkrátka nemůže fungovat.

Tip: Přečtěte si článek o tom, jak si lépe zorganizovat svůj čas díky time managamentu.

5. Full on aktivní klient

Druhým extrémem je pak klient, který nikdy nemá dost. Tento typ zákazníka vás nenechá na chvíli na pokoji. Nerespektuje pracovní dobu, protože sám sebe považuje za něco extra důležitého.

Samozřejmě existují zákazníci, kteří si nadstandardní péči (mimo pracovní dobu) zaslouží. S člověkem, který vaše nepřetržité služby považuje za samozřejmost, aniž byste mu je nabídli, však spolupráce zkrátka nebude příjemná. 

Kam dál? Přečtěte si článek o tom, jak najít pro svůj byznys investora a jak ho správně oslovit.

Související témata

Související články

Usnadněte si A/B testování a analýzu webu. Pomůže vám s tím umělá inteligence

Usnadněte si A/B testování a analýzu webu. Pomůže vám s tím umělá inteligence

Jak zvýšit povědomí o značce a zadarmo? Využijte UCG

Jak zvýšit povědomí o značce a zadarmo? Využijte UCG

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}