Chcete se v práci vyhnout syndromu vyhoření? Klíčem je aktivní přístup, který zahrnuje lepší zvládání stresu, zdravější životní styl, vědomé myšlení, oporu od blízkých a jasné oddělení práce a volného času. S těmito kroky můžete zlepšit své pracovní výsledky a najít šťastnější rovnováhu mezi kariérou a osobním životem. Více si o tom řekneme v následujícím článku.

Co je to syndrom vyhoření?

Pocit vyhoření je stav, kdy jste úplně na dně – psychicky, fyzicky i emocionálně, a to kvůli dlouhodobému a silnému stresu. Najednou cítíte, že už nemůžete dál, jste vyprázdnění, bezmocní a nezvládáte své povinnosti. Když stres neustává, začnete ztrácet zájem a motivaci, které byly dříve vaším hnacím motorem. Vyhoření vám sebere chuť do práce i života, až nakonec máte pocit, že už nemáte světu co nabídnout.

Negativní dopady vyhoření zasáhnou všechno – domov, práci i kamarády. Můžou dokonce oslabit vaše tělo, které začne být náchylnější k nemocem, třeba k nachlazení, chřipce, trávícím potížím, depresím a v některých případech to může být i vážnější (jako jsou onkologická onemocnění apod.). Protože má vyhoření hromadu následků, je opravdu důležité se s ním začít prát hned od začátku.

Známky a příznaky vyhoření

Vyhoření nepřijde ze dne na den, ale plíží se k vám. První příznaky jsou nepatrné, ale s časem se zhoršují. Považujte tyto rané příznaky za varovné signály, že něco není v pořádku a je třeba to řešit. Pokud si jich všimnete a aktivně snížíte stres, můžete předejít velkému kolapsu. Ignorujete-li je, skončíte vyhořelí.

Fyzické známky a příznaky vyhoření:

  • Jste pořád unavení a vyčerpaní.
  • Jste často nemocní.
  • Trápí vás bolesti hlavy nebo svalů.
  • Mění se vám chuť k jídlu.
  • Je narušená vaše spánková rutina.

Emocionální příznaky vyhoření:

  • Máte pocit, že jste selhali.
  • Pochybujete o sobě.
  • Máte pocit bezmoci, uvěznění a porážky.
  • Cítíte se odloučeně, jako byste byli na světě sami.
  • Jste stále cyničtější a negativně naladění.
  • Vaše spokojenost klesá na nulu.

Jak udržet pracovní stres pod kontrolou

Žádný zaměstnanec se během své profesní dráhy nevyhne setkání se stresovými situacemi, které jsou spojené s jeho pracovním prostředím. Bez ohledu na typ zaměstnání můžou stresové faktory proniknout do každodenního pracovního života, i když vás práce naplňuje.

Tip: Přečtěte si náš článek na téma Topíte se v e-mailech? 6 tipů, jak se nenechat zahltit příchozí poštou.

Vědecké studie ukázaly, že mírné množství stresu může být prospěšné – stimuluje k vyšší efektivitě a zlepšuje výkon. Ale je důležité najít zlatou střední cestu. Rozlišit, kdy stres podněcuje k pozitivním výsledkům a kdy začíná být hrozbou pro zdraví. Proto by stres na pracovišti nikdy neměl přerůst v trvalý problém.

Řešení i prevence syndromu vyhoření

Předtím, než začnete problém řešit, je důležité určit, co ve vás stresové stavy vyvolává. Co stojí za stresovými momenty, kterými procházíte? V osmi bodech si řekneme, na co byste se měli zaměřit, abyste stres úspěšně eliminovali:

  1. Naučte se relaxovat. Začleňte do svého dne techniky jako je meditace, hluboké dýchání nebo jóga, které vám pomohou od stresu.
  2. Dělejte, co vás baví. Najděte si čas na aktivity, které vás naplňují, a odreagujte se, ať už je to sport, četba, nebo hry.
  3. Dopřejte si dostatek spánku. Zajistěte si kvalitní spánek, např. omezením večerního pití kávy a používání elektroniky (vadí např. rozsvícené displeje apod.).
  4. Vyhledejte odbornou pomoc. Pokud se se stresem nedokážete sami vypořádat, obraťte se na lékaře nebo terapeuta.
  5. Nastavte si hranice. Omezte práci mimo pracovní dobu, abyste udrželi rovnováhu mezi prací a osobním životem.
  6. Jezte zdravě. Přejděte na vyváženou stravu bohatou na vitamíny a omega-3 kyseliny, vyhněte se fast foodu.
  7. Dopřejte si čas na odpočinek. Vyhraďte si čas, kdy nebudete pracovat ani myslet na práci, aby se vaše tělo a mysl mohly regenerovat.

Tip: Znáte 3 důvody, proč se nemůžete soustředit na práci? Máme i tipy, jak situaci zlepšit.

Zachovejte klid i při narůstajícím tlaku: Lamael vám ukáže cestu

V době, kdy se úkoly hromadí a termíny se nebezpečně blíží, může být výzvou udržet si přehled a zachovat klid. Pokud hledáte způsob, jak zefektivnit práci vašeho týmu a zabránit přetížení i možnému vyhoření, projektový nástroj Lamael je řešením, které potřebujete. Začněte ho využívat už dnes a objevte, jak může Lamael změnit váš způsob práce k lepšímu. Kontaktujte nás a zjistěte více o tom, jak vám Lamael pomůže udržet vaše projekty a úkoly pod kontrolou.

Související témata

Související články

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Topíte se v e-mailech? 6 tipů, jak se nenechat zahltit příchozí poštou

Topíte se v e-mailech? 6 tipů, jak se nenechat zahltit příchozí poštou

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}