Máte pocit, že by váš tým mohl být produktivnější, ale něco mu v tom brání? Máme pro vás pár tipů, jak tyto překážky odstranit a zvýšit produktivitu práce. Pojďme se spolu podívat na některé z nejčastějších problémů.

1. Absence jasného směru

Bez jasného cíle se pracuje těžko. Když vedení členům týmů neudává jasný směr, může to na ně mít různý dopad. Někteří sice ocení možnost samostatnosti a nezávislosti, což je pozitivní, zatímco jiní se ale můžou cítit zmatení a nesví v pracovním prostředí, kde chybí jasné vedení a cíle. Pokud se jim nedostává podpory a nejsou si jistí, co se od nich očekává, produktivita samozřejmě klesá na minimum​​. Vaši lidé potřebují jasné instrukce, jinak je pro ně těžší plnit úkoly. Jak můžete očekávat, že odvedou dobrou práci, když třeba ani nevědí, co mají dělat? Pokud víte, kam směřujete, můžete lépe plánovat a skutečně se zlepšovat v tom, co vám jde nejlépe.

Představte si, že vedete tým vývojářů pracujících na nové aplikaci. Pokud každý pracuje na něčem jiném a neexistuje jasný plán, jak všechno spojit dohromady a aplikaci dokončit, můžete skončit s něčím, co je na míle vzdálené tomu, co jste původně plánovali. Absence směru může tedy snadno vést k tomu, že tým neplní termíny.

Tip: Možná vás bude zajímat 7 tipů pro efektivní vedení týmu.

2. Stagnace – jak udržet tým v pohybu?

Jste ve fázi, kdy se váš tým cítí trochu zaseklý na místě? Každý den je stejný a nové výzvy se neobjevují? Právě to může být jeden z největších zabijáků produktivity práce. Při najímání nových zaměstnanců je super, když najdete někoho, kdo perfektně vyhovuje vašim současným potřebám. Ale co potom? Klíčem je nespokojit se s tím, co už daný člověk umí, ale myslet taky trochu dopředu na to, kam se ve svém vzdělávání a růstu ještě může posunout.

Podívejme se na příklad ze skutečného světa: Ve společnosti Google mají skvělou politiku pro podporu učení a růstu. Zavedli takzvaný program 20-Percent Rule, kde zaměstnanci můžou věnovat až 20 % pracovní doby projektům, které je osobně zajímají a nejsou přímo součástí jejich hlavních pracovních povinností. Tento přístup podněcuje kreativitu a zároveň zvyšuje celkovou spokojenost a motivaci v týmu.

Tip: Zjistěte více o tom, jak vytvořit správný pracovní prostor uvnitř vaší firmy.

3. Multitasking aneb když se snažíme být superhrdinové

Víte, jak to je – během Zoom schůzky otevřete další záložku v prohlížeči, abyste si objednali potraviny, skládáte prádlo, zatímco pomáháte dětem s domácími úkoly, odpovídáte na e-maily během psaní blogového článku nebo posloucháte podcast při kódování nového webu. Zní to jako super efektivita, že? No, vědci z Wu Tsai Neurosciences Institute na Stanfordu mluví jinak. Z jejich výzkumu vyplývá, že dělat dvě (nebo více) věcí najednou je ve skutečnosti daleko méně efektivní než se soustředit jen na jednu úlohu​​.

Když se pustíme do úkolu, zapojí se několik mozkových oblastí, které se zabývají pozorností a kognitivní kontrolou. Pokusy o multitasking mohou tyto sítě rušit, což vede ke zpomalení zpracovávání a chybám.

Tip: Možná vás bude zajímat náš článek, který popisuje 3 důvody, proč se nemůžete soustředit na práci + tipy, jak soustředění zlepšit.

Jsou ovšem i situace, kdy může být multitasking užitečný. Tatáž studie od vědců ze Stanfordu ukázala, že třeba chůze – když se snažíte vyřešit složitý problém – může zvýšit kreativitu a pomoci najít nejvhodnější řešení. Takže když se snažíte probrat se tím zdánlivě nekonečným seznamem úkolů, možná by nebylo špatné zapomenout na to dělat více věcí najednou, a místo toho popadnout vodítko, psa a vyjít si raději na procházku.

4. Mikromanagement – když je všude moc očí

Takže, mikromanagement. Znáte ho? Pokud ne, máte štěstí. V takové situaci je v práci každý váš krok pod drobnohledem a neustále vám někdo dýchá na záda. „Mikromanagement je zabijákem pokroku,“ říká Miles Anthony Smith, autor knihy Why Leadership Sucks. A má pravdu. Mikromanagement může být prospěšný v krátkodobých situacích, jako je školení nových zaměstnanců nebo řešení vysoce rizikových problémů, ale dlouhodobě může způsobit více škody než užitku. Mikromanagement může mít závažné důsledky, včetně snížení morálky a produktivity, zhoršení spolupráce, a dokonce velmi vysoké fluktuace zaměstnanců​​.

Studie PPM Express ukázala, že 71 % lidí pociťuje negativní dopad mikromanagementu na svůj pracovní výkon a 85 % uvádí, že to má negativní dopad na jejich morálku. 69 % lidí dokonce uvažovalo o změně práce kvůli mikromanagementu a 36 % z nich to opravdu udělalo​​.

Tak co s tím? No, je nejspíš načase změnit přístup. Místo neustálé kontroly každého malého detailu je důležité dát zaměstnancům prostor pro tvůrčí myšlení a autonomii. Jak říká staré přísloví „důvěřuj, ale prověřuj“. Nechte lidi dělat chyby a učit se z nich, podporujte otevřenou komunikaci a spolupráci, a hlavně nezapomeňte na správné delegování úkolů.

Po prozkoumání těchto běžných překážek produktivity se může jevit užitečné zavést „ukazatele produktivity“. Tyto metriky vám umožní sledovat pokrok a efektivitu vašeho týmu v čase a poskytnou vám cenná data pro další zlepšení pracovních procesů. Kromě změny přístupu k řízení je nicméně důležité se zaměřit i na osobní produktivitu každého člena týmu.

Tip: Přečtěte si náš článek Mikromanagement zabíjí vaši efektivitu: Zjistěte, jak se vyhnout přehnanému kontrolování svého týmu.

Představte si, že většinu těchto problémů můžete řešit efektivně a systematicky. To vše díky našemu projektovému nástroji Lamael. S jeho pomocí můžete stanovit jasné cíle, definovat úkoly a sledovat jejich průběh. Tím zajistíte, že každý ve vašem týmu ví, co má dělat a jak přispívá k celkovému cíli.

Ačkoliv Lamael sám o sobě nevypočítá produktivitu, přináší vám výhody jednoduchosti a účinnosti. Máte vše, co potřebujete, na jednom místě, což šetří váš čas. Lamael tedy může být vaším parťákem pro produktivitu tím, že vám pomáhá organizovat práci a udržovat tým na správné cestě.

 

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}