Kdo chce zapalovat, musí sám hořet. Tým je tak dobrý, jak dobrý je jeho nejslabší článek. Všichni jsme na jedné lodi. Tyto a mnohé další postřehy už jistě zaslechl každý, kdo se usiluje o efektivní vedení týmů a autentický leadership. My pro vás máme 7 konkrétních tipů pro úspěšné vedení lidí, týmů i celých firem  

Nechceme a nebudeme vás unavovat motivačními mantrami, které zazněly v úvodu článku. Raději se na problematiku efektivního vedení týmu podíváme pragmaticky. Nejspíš se nespleteme, když prohlásíme, že od svého týmu očekáváte: 

  • vysokou míru vzájemné podpory a spolupráce, 
  • dodržování dohodnutých termínů, 
  • snadné překonávání problémů a nízkou chybovost, 
  • vysokou kvalitu odvedené práce, 
  • proaktivitu a samostatnost. 

Co od vás na oplátku očekává váš tým (tedy kromě vysokého osobního ohodnocení a finančních prémií)? S největší pravděpodobností to bude: 

  • Emoční leadership – tedy vaše ochota naslouchat a chápat potřeby každého jednotlivého člena týmu. 
  • Autentický leadership – poskytování jasně definované vize a přesvědčivé vedení, které se vyznačuje nejen zdravým sebevědomím, ale i (pro někoho možná překvapivě) pokorou, vysokou mírou důvěryhodnosti, respektem vůči sobě i podřízeným a upřímným otevřeným chováním. Patří sem i schopnost uznat vlastní chyby a omluvit se za ně. 
  • Transparentní komunikace v týmu i s jednotlivci – kromě aspektů zmíněných v předchozím bodě sem spadá především ochota vyslechnout všechny strany a argumenty a zvážení všech předložených názorů. Nebuďte falešní a nelžete. 

Obsah všech uvedených bodů bychom mohli shrnout do prvního tipu: sami dělejte to, co očekáváte od ostatních! Papalášství nemá nikdo rád – pokud například někdy pracujete z domova, umožněte to i členům svého týmu. Jděte příkladem! 

Motivace pracovníků a konstruktivní zpětná vazba 

Pracovní motivace by měla být smysluplná a pozitivní. Zapomeňte na metodu cukru a biče – podřízení nejsou vaši poddaní. Nejsou to ani hlupáci – prémie ve výši několika stokorun působí spíše jako výsměch nebo špatný vtip. Oproti tomu dobře míněná a upřímná pochvala vás nebude stát ani korunu a motivovat dokáže víc než balík peněz. Chvalte, chvalte, chvalte! 

Motivaci k práci můžete velmi dobře posílit i konstruktivní zpětnou vazbou. Pamatujte, že nic jako konstruktivní kritika ve skutečnosti neexistuje – kritika je vždy destruktivní. I proto mluvíme o zpětné vazbě, nikoliv kritice. Buďte věcní, nezanášejte do feedbacku zbytečné emoce, a především konstruktivní zpětnou vazbu poskytujte zásadně mezi čtyřma očima. 

Tip: Podívejte se na další tipy, jak můžete motivovat své zaměstnance k lepším výkonům. 

Buďte organizovaní 

Nebuďte chaotičtí – jinak v zásadě ani nemůžete po svých podřízených požadovat dobře odvedenou a včas odevzdanou práci. Co si pod tím představit?  

Tip: Mohlo by vás zajímat, jak se zbavit chaosu ve firmě správným nastavením procesů.

  • Používejte jednotný systém, ve kterém se snadno zorientujete nejen vy sami, ale především vaši zaměstnanci. 
  • Zadávejte úkoly včas – informujte o zadaných úkolech a jejich termínech své pracovníky vždy podrobně a s dostatečným předstihem. 
  • Delegujte – jinak se z toho zblázníte (abychom parafrázovali známou hlášku o úplatcích z filmu Marečku, podejte mi pero). Nejen, že si tím zařídíte do určité míry vlastní zastupitelnost, ušetříte práci a uvolníte prostor pro důležité úkoly, ale navíc si přidělenou zodpovědností získáte u podřízených respekt a loajalitu.

S Lamaelem máte (napůl) vyhráno! 

Víte, že všechny poslední tři uvedené tipy za vás hravě zařídí Lamael? Všechny úkoly naplánujete krok po kroku, sledujete jejich plnění v reálném čase a jejich delegování je otázkou několika kliknutí. Navíc vás ani vaše podřízené nezaskočí žádný deadline – Lamael vás na termíny upozorní s dostatečným předstihem, a navíc pohlídá i workflow a postup práce. Kontaktujte nás a vyzkoušejte Lamael na 14 dní zcela zdarma! 

Související témata

Související články

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}