Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev. 

Jak funguje psychologie barev? 

Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje a červená naopak vzbuzuje vášeň. Něco na tom bude, nicméně vnímání barev je naprosto subjektivní záležitost. Barvy v lidech vyvolávají emoce a pojí se se zážitky a zkušenostmi, které člověk během života získal. Pro většinu lidí bude pravděpodobně zelená působit klidně, protože symbolizuje přírodu a hojně ji využívají relaxační služby. Někdo ale může mít negativní zkušenost například s firmou, kde dominovala zelená barva a spustí se v něm úplně rozdílné emoce. 

Vnímání barev ovlivňuje i pohlaví a profese. Například voják rozhodně nebude mít zelenou barvu spojenou s klidem a rovnováhou. Ze statistik vyplývá, že muži volí sytější barvy, kdežto ženy jemnější.  

Jakou roli hraje psychologie barev v marketingu? 

Výběr barvy určuje osobnost vaší značky. Nejde samozřejmě pouze o barvu, záleží na celkovém archetypu značky. Z výzkumu ale vyplývá, že barva ovlivňuje z 85 % nákupní chování zákazníka. Správně zvolenou barvou máte možnost podtrhnout osobnost své firmy a dát zákazníkovi poznávací znamení, díky kterému si vás zapamatuje. Jakmile vyberete barvu, kterou se budete prezentovat, dodržujte pravidlo 60–30–10. To říká, že barevnost webu by měla ze 60 % tvořit hlavní barva, z 30 % nějaká vedlejší a z 10 % doplňková. Další důležitou roli v marketingu hraje barva CTA tlačítka (výzva k akci). Nejvíce konverzní je v tomto případě červená a oranžová. 

Zajímavost: Výzkum společnosti Performable zjistil, že červené tlačítko přináší více konverzí než zelené, a to o 21 %. 

Jakou barvu zvolit pro svoji značku? 

I přesto, že je psychologie barev individuální záležitost, existuje obecný význam, který říká, jaké emoce jednotlivé barvy vyvolávají ve většině lidí. 

Žlutá 

Vyvolává pocit pozitivity a štěstí, zároveň je ale barvou varování. Používá ji například IKEA, která prodává nábytek a doplňky do domácností. Cílem je vzbudit pocit radosti. Její sytost rozhodně přiláká pozornost. 

Červená 

Červená barva je symbolem vášně a touhy, proto je spojovaná s láskou. Upoutává pozornost a vyvolává v lidech akci. Jedná se o nejintenzivnější barvu, která může působit až nebezpečně. Často ji používají fastfoody jako například KFC, protože zvyšuje chuť k jídlu

Modrá 

Modrá barva vzbuzuje pocit důvěry a stability. Používají ji firmy, které chtějí působit racionálně. Některé odstíny modré mohou vyvolat negativní až depresivní pocit a pocit chladu. Obecně je spojená se zárukou a kvalitou, často ji používají obchody s elektronikou. 

Zelená 

Zelená je nejvíce spojená s přírodou, proto navozuje pocit klidu a rovnováhy. Představuje růst a plodnost, často jí používají terapeuti, relaxační a zdravotnická zařízení. Zároveň symbolizuje i peníze a s nimi spojený pocit závisti

Několik zajímavostí na závěr 

Vnímání barev nevychází jen z individuálních zážitků a zkušeností, které máte uložené v podvědomí. Závisí i na kultuře a prostředí, kde vyrůstáte. Například červená představuje v Evropě energetickou barvu, která vzbuzuje akci, v Číně je spojována se štěstím, v jižní Africe naopak symbolizuje smutek. Podle barev můžeme rozdělit i nákupní chování zákazníků: 

  • Impulzivní nákupy jsou spojené s červenou, černou a oranžovou barvou – jde o dynamické barvy, které vyvolávají zmiňovanou akci. 
  • Předem plánované nákupy jsou naopak spojené s modrou barvou, kterou využívají například supermarkety. 

Pro svou značku vyberte takovou barvu, která bude v lidech vyvolávat ty správné pocity. V celkové vizuální prezentaci se držte maximálně třech barev, aby si vás zákazníci mohli zapamatovat. Kam dál? Přečtěte si, jak na úspěšný marketing před Vánoci

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}