• Domů
  • |
  • Blog
  • |
  • Projektový manažer: co dělá a jaký má plat?

Lamael šetří firmě myTimi čas

Náplň práce projektového manažera je velmi různorodá a liší se podle oboru, ve kterém pracuje. Nezáleží ani tak na tom, jaké má člověk zkušenosti, mnohem důležitější jsou osobnostní předpoklady. V článku se dozvíte, co dělá projektový manažer, jaké by měl mít vlastnosti a jaký je jeho průměrný plat.

 

Co dělá projektový manažer? 

Projektový manažer řídí projekty. Má na starosti rozplánování celého projektu, stanovení časové i finanční dotace, určení cíle a predikci případných rizik. Tím to ale nekončí. Hlavní náplní práce projektového manažera je koordinace celého projektu ve všech jeho fázích. Rozděluje jednotlivé činnosti, kontroluje kvalitu výstupů a dodržování harmonogramu. Zodpovídá za celkový stav projektů a jeho úspěšné dokončení – potažmo dosáhnutí stanoveného cíle. V průběhu projektových prací komunikuje napříč celým týmem specialistů a realizátorů. Na konci projektu má na starosti reporting, vyhodnocení všech činností a uzavření celého projektu. Důležitá je i reflexe vykonané práce, aby se tým poučil z chyb a docházelo k rozvoji a zlepšení. 

Tip: Podívejte se, jaké fáze má projektové řízení. 

 

Jak se stát projektovým manažerem? 

Time management zvládáte na jedničku, láká vás tato pracovní pozice, ale nevíte, jak začít? Na internetu najdete mnoho nabídek práce pro projektové manažery. Na začátku je důležité se rozhodnout, jaký obor vás bude bavit. Podle toho se často liší i požadavky jednotlivých zaměstnavatelů. V oborech jako je IT či stavebnictví firmy trvají na určitém vysokoškolském vzdělání, aby měli jistotu, že máte alespoň teoretický přehled. Některé společnosti ale vítají juniory a jsou připraveni je zaučit. Pro začátek můžete zkusit kurzy projektového řízení, které vás naučí nejrůznější celosvětově používané metodiky a standardy.  

Tip: Mohlo by vás zajímat, jak se liší projektové řízení v IT a ve stavebnictví. 

 

3 důležité vlastnosti každého projektového manažera 

Projektové řízení není pro každého. I přesto, že najdete jako projektový manažer uplatnění téměř ve všech oborech, ne každý zvládne řídit projekty a dotáhnout je do konce. Jaké předpoklady neodmyslitelně patří k popisu práce projektového manažera? 

 

1. Organizační a vůdčí schopnosti 

Projektovým manažerem nemůže být člověk, který si neumí zorganizovat svůj čas. Time management je na této pozici nezbytnost, jinak se ztratíte v záplavě e-mailů a projektů. Jakožto manažer budete řídit nejen projekty, ale i lidi. Proto je potřeba umět efektivně komunikovat, dobře zadávat práci a vést tým.  

 

2. Psychická odolnost 

S nadměrným stresem se potýká přibližně polovina populace. I jako projektový manažer se můžete setkat s pocitem, že je toho na vás moc. Je to pochopitelné, přichází k vám mnoho požadavků a nesete tíhu zodpovědnosti za celý projekt. Občas bude potřeba zatnout zuby a nenechat se rozhodit překážkami, které vám stojí v cestě. 

Tip: Mohlo by vás zajímat 5 tipů, jak na work-life balance. 

 

3. Flexibilita 

I když si projekt dokonale naplánujete, nikdy nepůjde vše stoprocentně podle plánů. Během realizace se najde nějaký zádrhel, na který musíte reagovat. Držte se svého plánu, ale buďte dostatečně flexibilní, abyste dokázali rychle reagovat na případné změny. Zachovejte chladnou hlavu a dejte stranou emoce, snažte se zůstat vždy racionální. 

 

Jaký plat má projektový manažer? 

Plat projektových manažerů se velmi liší. Záleží na: 

  • oboru, ve kterém pracujete, 
  • firmě, pro kterou pracujete, 
  • vašich znalostech a zkušenostech, 
  • zemi, případně kraji, kde pracujete. 

Další roli hraje i to, zda pracujete jako zaměstnanec, nebo freelancer. Odměna se liší i ve státní a soukromé sféře. Průměrný plat projektového manažera je kolem 50 tisíc korun měsíčně. Projektový manažer junior začíná většinou na 30 tisících korunách měsíčně. Ti nejzkušenější si mohou vydělat i přes 100 tisíc korun za měsíc.  

 

Projektový nástroj je nezbytnost pro každého manažera 

Pokud pracujete jako projektový manažer nebo máte na starosti agendu firmy, bude se vám hodit aplikace, ve které budete mít přehled nad vším. Lamael je český nástroj, který vznikl na základě potřeb podnikatelů. Má velké množství funkcí, zvládnete v něm naplánovat a řídit jakkoliv velký projekt, můžete zadávat úkoly, komunikovat s týmem, zaznamenávat obchodní příležitosti i vyřizovat fakturaci. Nechybí mu zobrazení v Ganttově diagramu ani Kanban board. Všechno navíc vyřídíte kdykoliv a odkudkoliv díky mobilní aplikaci. Vyzkoušejte Lamael na 14 dní zdarma a zjistěte, zda vám bude vyhovovat. 

Related Posts

Pracujte efektivně: 4 aplikace pro řízení projektů

Pracujte efektivně: 4 aplikace pro řízení projektů

Kurzy projektového řízení: Co obnáší metodika PRINCE2?

Kurzy projektového řízení: Co obnáší metodika PRINCE2?

Řízení projektů: Jak je to ve stavebnictví a v IT?

Řízení projektů: Jak je to ve stavebnictví a v IT?

Úvod do projektového řízení: Co to je a jaké má fáze?

Úvod do projektového řízení: Co to je a jaké má fáze?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}