„Náš zákazník, náš pán”. Tahle slavná věta se dlouho skvěla na zdech obchodů zlínského podnikatele Tomáše Bati. Postupem času se z ní stal (tak trochu prázdný) slogan, na který můžete narazit u každého podnikatele či firmy, která absolutně neví, co dělá. V tomto článku jsme pro vás sepsali několik zažitých podnikatelských pravidel, kterým byste se měli raději vyhnout obloukem.

Náš zákazník, náš pán

Nikdo asi nepochybujeme, že zákazník je důležitý – je to přece jen ten, díky komu můžete podnikat. Pokud byste ale měli ohýbat svůj byznys či strategii kvůli každému člověku, který bude mít nějaké připomínky, moc by z vašeho produktu nejspíš nezbylo.

V praxi zkrátka platí, že zákazník nemá vždycky pravdu. Určení cílové skupiny a naplňování jejích potřeb je jednoznačně důležité, ale zákazníci nikdy nedokážou nahlédnout na celý koncept vašeho produktu tak jako vy. Proto poslouchat je v každém případě na slovo může znamenat zhoršení dlouhodobých výsledků. 

A pokud by někdo chtěl brblat, že „Dřív to tak nebývalo a Baťovi tehdá na zákaznících záleželo” – nezáleželo. Tomáš Baťa neměnil koncept každé boty jen proto, že z ní jednoho zákazníka bolely nohy. V časech rozletu Baťových bot byl tento citát stejně prázdný jako dnes.

Tip: Přečtěte si článek o greenwashingu a dalších falešně altruistických praktikách, na které firmy lákají své zákazníky.

Čím víc názorů, tím líp

S předchozím pravidlem souvisí ještě jedno podobné. Někteří podnikatelé jsou totiž přesvědčeni, že čím víc názorů, tím lepší produkt může vzniknout.

V angličtině se taková situace nazývá „Bikeshedding” nebo také „Law of Triviality”, pravidlo triviálnosti. Jedná se o určitý paradox, který říká, že když se zeptáte velkého množství lidí na specializovaný produkt, každý vám k němu něco bude chtít říct, ale naprosté minimum výpovědí bude mít hodnotu. V praxi se totiž všichni budou vyjadřovat pouze k otázkám, kterým rozumí – třeba jako barva stojanu na kola u komplikovaného návrhu budovy.

Ve výsledku se tak zpravidla nevyplatí ptát se každého, ale jen jasně definovaného okruhu lidí, u nichž máte jistotu, že je jejich výpověď pro váš produkt klíčová.

Tip: Zjistěte, jak byste v praxi neměli mluvit se svými obchodními partnery a na co je třeba si dát pozor.

Moje cílová skupina jsou všichni, kdo mají peníze

Pokud by to teď působilo, že podle nás na zákazníkovi nezáleží, rozhodně se nenechte mýlit. Samozřejmě záleží – záleží na dobře určené zákaznické cílové skupině. A zde zmíníme další, opačný zažitý extrém, který někteří neúspěšní podnikatelé často praktikují: snaží se prodávat produkt všem, nebo alespoň všem, kdo mají peníze. Ale ne každý typ zákazníka je ten pravý pro vás.

V současnosti jsou trh a nabídka produktů tak rozsáhlé, že je víc než kdy dřív důležité určit si svou přesnou cílovou skupinu. Cílová skupina je klíčová pro marketing a způsob, jakým ke svým zákazníkům budete hovořit. Okruh by měl být dostatečně úzký, aby zaujal, a dostatečně široký, aby se do něj někdo vešel.

Když potom někteří podnikatelé mají za to, že jsou jejich cílová skupina všichni – protože každého by teoreticky mohl zajímat jejich produkt –, jejich šance na úspěch jsou zkrátka mizivé. 

Kam dál? Zajímají vás podnikatelské tipy? Přečtěte si článek o tom, jaké podnikatelské trendy budou převažovat v letošním roce. A také nás nezapomeňte sledovat na Facebooku a LinkedInu

Související témata

Související články

Jak si naplánovat svůj pracovní týden a stihnout vše, co potřebujete?

Jak si naplánovat svůj pracovní týden a stihnout vše, co potřebujete?

Mikromanagement zabíjí vaši efektivitu: Zjistěte, jak se vyhnout přehnanému kontrolování svého týmu

Mikromanagement zabíjí vaši efektivitu: Zjistěte, jak se vyhnout přehnanému kontrolování svého týmu

Jak Lamael šetří desítky tisíc korun měsíčně firmě TK Servis Technology?

Jak Lamael šetří desítky tisíc korun měsíčně firmě TK Servis Technology?

Rozjezd byznysu: 3 klíčová doporučení pro začínající podnikatele

Rozjezd byznysu: 3 klíčová doporučení pro začínající podnikatele

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}