V dnešní uspěchané době, kdy moderní technologie umožňují neustálý přístup k informacím a komunikaci, je odpočinek klíčovým prvkem pro udržení pevného zdraví. Mnoho lidí se stále zahlcuje prací, povinnostmi a závazky, a to často na úkor své vlastní psychické pohody. I když se zdá, že neustálé vytížení a multitasking jsou efektivním způsobem zvládání úkolů, dlouhodobé ignorování potřeby odpočinku může vést k vážným následkům. 

Odpočinek má totiž klíčový vliv na naši kreativitu, produktivitu a celkovou pohodu. Nezáleží ani tak na tom, zda jde o aktivní či pasivní odpočinek – během něj má váš mozek příležitost zpracovat informace, zklidnit mysl a obnovit své zásoby energie. Ve výsledku může dostatek odpočinku vést k nárůstu kreativního myšlení a schopnosti snáze najít nové řešení problémů. Dále pomáhá snižovat stres, což má pozitivní dopad na imunitní systém. Nedostatek odpočinku naopak způsobuje únavu, vyčerpání a z dlouhodobého hlediska i syndrom vyhoření, kterým podle statistik trpí téměř každý pátý Čech. 

Je důležité zbourat mýtus o tom, že je odpočinek ztráta času. Opak je totiž pravdou – jde o nezbytnou součást pro udržení harmonie mezi prací a osobním životem. I když může být obtížné odtrhnout se od pracovních povinností a neustálého shonu – obzvlášť pokud jste majitel firmy, nebo na vašich bedrech leží tíha zodpovědnosti za určité projekty. Měli byste si v rámci péče o své duševní zdraví umět „naordinovat“ řízenou relaxaci, abyste mohli dlouhodobě zvládat náročné výzvy pracovního i osobního života. Pro začátek by se vám mohlo hodit těchto 5 tipů: 

1. Naučte se prioritizovat 

Každý den má jen 24 hodin, takže je jasné, že nemůžete stihnout všechno. Zamyslete se tedy nad tím, co je pro vás dlouhodobě nejdůležitější a čemu chcete věnovat svůj čas. Na základě toho si vytvořte žebříček priorit, ze kterého vycházejte během denního plánování úkolů. Známá fráze „nemám na to čas“ ve skutečnosti znamená „není to má priorita“. Myslete na to, až budete chtít svým kolegům vyjít vstříc a udělat nějakou práci navíc. 

2. Rozplánujte si své dny 

Nemáme na mysli pouze to-do listy, které už pravděpodobně využíváte a stejně máte málo času na odpočinek. Důležité je i to, kdy se vám nejlépe pracuje. Každý je totiž produktivní v jinou denní dobu. Možná znáte rozdělení lidí na ranní skřivany a noční sovy. Existují ale ještě také: 

  • Lvi, kteří jsou nejproduktivnější brzy ráno. 
  • Medvědi – ti pracují v podstatě kdykoliv. 
  • Vlci zase nejvíce práce stihnou odpoledne a večer. 
  • Delfínům to nejvíce myslí dopoledne. 

Zjistit, kdy jste nejproduktivnější, je základem osobního time managementu. Tento čas můžete využít pro dokončení těch nejsložitějších úkolů a ty jednoduché administrativní si můžete nechat na začátek nebo konec své pracovní doby, kdy už vám to tolik nepálí. Naplánujte si i odpočinek, pro lepší efekt si můžete do kalendáře zapsat i konkrétní aktivity, které budete po práci dělat. 

Další tipy, jak zlepšit svou efektivitu a mít tak více času na odpočinek, s vámi sdílíme v našem článku: Jak být v práci produktivní? Využijte tyto techniky. 

3. Zbavte se multitaskingu 

Multitasking se ve společnosti dlouho jevil jako skvělý trik na zvýšení produktivity práce – v podstatě, jak zvládnout dvě mouchy jednou ranou. Realita je ale jiná. Multitasking naopak tříští vaši pozornost na více věcí. Výsledkem tedy vůbec není více hotové práce za kratší dobu, ale velmi nízká produktivita a nekvalitně odvedená práce. Je to jako byste se snažili soustředit na jeden důležitý úkol a někdo by neustále odváděl vaši pozornost a vyrušoval vás. Bude vám to trvat mnohem déle, a ještě naděláte spoustu chyb. Soustřeďte se tedy vždy jen na jeden úkol, který dokončete, a až potom začněte další. 

4. Naučte se delegovat 

Napadlo vás někdy, že byste některé každodenní úkoly, které vám zabírají poměrně dost času, ani dělat nemuseli? Například rutinní administrativní činnosti, které vás nikam neposouvají a zvládl by je odbavit každý, můžete s klidem delegovat. Nechte si jen takové činnosti, které vás baví a jste v nich dobří. Díky tomu se budete moct soustředit jen na to hlavní, co vás bude nejen naplňovat, ale i posouvat váš byznys dopředu. Jako bonus získáte i více volného času. Delegování práce vám uvolní ruce i mysl – o výhodách delegování jsme psali v tomto článku. 

5. Využívejte chytré pomocníky 

Digitalizaci dnes volí čím dál tím více firem. A není divu – proč se zahlcovat papíry a být vázaný na jedno místo, když můžete mít celou firmu v jednom softwaru a řídit ji v podstatě odkudkoliv. Se získáním více volného času vám může pomoct Lamael, český projektový nástroj pro řízení firem. Byl vytvořený podnikatelem pro podnikatele a jeho cílem je šetřit vám čas, peníze a usnadňovat práci. Přečtěte si, jak pomohl majiteli 3 firem ušetřit 50 % času a vyzkoušejte ho na 14 dní zdarma. 

Související témata

Související články

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Topíte se v e-mailech? 6 tipů, jak se nenechat zahltit příchozí poštou

Topíte se v e-mailech? 6 tipů, jak se nenechat zahltit příchozí poštou

Komplexní srovnání 5 projektových nástrojů: Najděte ten pravý pro řízení vašich projektů

Komplexní srovnání 5 projektových nástrojů: Najděte ten pravý pro řízení vašich projektů

4 vychytávky pro správný management firmy

4 vychytávky pro správný management firmy

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}