Pracujete na počítači, s přáteli komunikujete přes Facebook, po běhání kontrolujete počet kroků a před spaním si nastavujete měřič kvality spánku? Nejste sami. Technologie v současnosti poskytují nepřeberné množství služeb a výhod, zároveň však nad námi mají obrovskou moc. Jak si udržet zdravý rozum a dosáhnout digitální rovnováhy? V dnešním článku jsme sepsali 5 kroků, jak na to.

Pandemie zametla s digitální rovnováhou

V posledním roce se zejména vlivem pandemické situace proces digitalizace urychlil ještě více než kdy jindy. Dokonce i ve firmách, kde se ještě v prosinci 2019 ťukaly týdenní zprávy do psacího stroje a fax byl nejrychlejším komunikačním prostředkem, dnes již běžně létají vzduchem slova jako cloudové úložiště či Slack

Zejména při práci z domova nyní o to víc platí rčení: kdo není online, jako by nebyl. Přes internet se zkrátka děje všechno. Zároveň je velice snadné po práci sundat notebook ze stolu, přemístit se na gauč a vleže pokračovat tam. Termín digitální rovnováha je tak ještě aktuálnější než kdy dříve. Nadměrné užívání technologií totiž může mít negativní vliv na naši psychiku. 

Tip: Přečtěte si také: Osmihodinová pracovní směna? Nesmysl!

Co je digitální rovnováha a jak na ni?

Pokud ve vás pojem digitální rovnováha vyvolává analogie jako jóga, meditace a batikované oblečení, nenechte se zmást. O její dosažení se snaží nejen uvědomělí alternativci, ale i podnikatelští velikáni, jako je Tim Cook – šéf společnosti Apple. Digitální rovnováha označuje v podstatě schopnost kontrolovat čas strávený užíváním technologií. Je to umění být pánem svého času. Jak tedy digitální rovnováhy dosáhnout?

Tip: Přečtěte si, jak motivovat zaměstnance skrze proměnnou složku platu, tzv. KPI.

1. Vypněte si notifikace

Znáte ten pocit, když vám během rande či večerního sledování filmu bliká telefon s notifikacemi a vy pak zpětně zjistíte, že si polovinu konverzace či děje filmu nepamatujete? Notifikace značně tříští pozornost a napomáhají tomu, že si daný zážitek ani z poloviny neužijeme. Jedním z kroků pro dosažení digitální rovnováhy je tak jejich vypnutí. Pravdou je, že většina notifikací stejně neoznamuje nic důležitého a jejich kontrola zpravidla chvíli počká.

2. Hlídejte čas strávený na telefonu

Většina chytrých telefonů v současnosti umožňuje kontrolovat čas, který strávíte jejich užíváním. Ideální čas samozřejmě neexistuje: pokud na telefonu pracujete, budete na něm automaticky více, než pokud jej máte jen pro zábavu. Určete si nějaké realistické číslo a toho se držte.

Tip: Přečtěte si, jak funguje reklama na Facebooku a jak ji nejlépe cílit.

3. Využívejte režim nerušit

Chytré telefony poskytují režim nerušit. Pokud vás čeká porada, rodinný oběd nebo jiná aktivita, kterou si chcete naplno vychutnat, určitě se vyplatí jej využít.

4. Zprávy čtěte jen jednou denně

Vlivem pandemie se podle statistických údajů nezvýšilo jen procento času stráveného užíváním sociálních sítí, ale i čas strávený čtením novinek a zpráv. Dává to sice smysl, ale ruku na srdce: stejně se zprávy mění z hodiny na hodinu a co platilo před chvílí, nemusí platit už zítra. Efektivním krokem k digitální rovnováze tak je i omezení času stráveného jejich čtením. Jednou denně stačí!

5. Využijte aplikace pro digitální rovnováhu

Tipů, jak na digitální rovnováhu, je mnoho. Uvědomují si to i některé vývojářské společnosti, které z tohoto důvodu vytvořily aplikace, jež vám pomohou digitální rovnováhy skrze malé kroky dosáhnout. Aplikace vám například řeknou, jak často používáte některé funkce, jak často kontrolujete oznámení či kdy telefon používáte nejvíce. Upozorní vás tak, kde leží vaše největší slabost, a pomohou vám se na ni zaměřit. Tento typ aplikací poskytuje například společnost Apple, Google či Huawei.

Zajímá vás digitální rovnováha? Přečtěte si náš článek 9 tajemství time managementu. Dočtete se v něm, jak si efektivně organizovat čas a mít nad ním kontrolu. 

Související témata

Související články

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}