Ambice pro založení start-upu má spoustu podnikatelů. Jenže jak založit start-up, který přinese úspěch v podnikání? Jak docílit, aby se vám start-up nerozpadl už na startovní čáře? Máme pro vás 6 důležitých tipů pro úspěšné podnikání.

Co je start-up?

Start-up (nebo startup) je pojmenování pro začínající firmu, která má často ambice i mimo český rybníček. Start-up chce na trhu často buď prorazit s inovativním přístupem v už zajeté oblasti, nebo naopak na trh uvést nový produkt nebo službu. Mezi úspěšné start-upy patří například Knihobot, Rohlík nebo Around.

Jak začít úspěšně podnikat na poli start-upů?

Spousta lidí má nápady. Jenže od nápadu k úspěšnému podnikání je daleká cesta a málokdo ji zdolá. A ještě méně je těch podnikatelů, kterým firma funguje i pár let po založení. Podle statistik na webu společnosti Failory 9 z 10 startupů ztroskotá. Zajímavá je i statistika společnosti Zippia, že 10 % start-upů selže hned první rok a až 70 % start-upů to čeká mezi 2. až 5. rokem.

Tržní podmínky jsou samozřejmě pro každý segment jiné, ale některá pravidla a doporučení pro začátek podnikání jsou obecně platné. Pojďme si je vyjmenovat.

1. Positioning je základ pro tvorbu strategie

V rámci positioningu můžete udělat tohle:

  • provést marketingový průzkum trhu,
  • identifikovat silné a slabé stránky vašeho produktu,
  • analyzovat konkurenci,
  • popsat racionální i emocionální argumenty pro nákup produktu.

Taky si odpovězte na otázku, v čem je váš produkt inovátorský, odlišný nebo unikátní a definujte si jeho USP (neboli Unique Selling Proposition). Ale pozor – mít úspěšnou firmu na poli start-upu neznamená, že váš produkt musí být jediný svého druhu na trhu. Klidně můžete úspěšně konkurovat jiným start-upům a firmám, pokud má váš produkt něco, co konkurenční produkt nemá. Myslete na to, že čím skutečně unikátnější produkt máte, tím dražší bude pravděpodobně jeho uvedení na trh.

Připravte se také na to, že celkovou strategii budete během prvních let upravovat podle toho, jaká bude poptávka trhu a na jaké businessové aha-momenty přijdete.

2. Definujte cílovou skupinu, jak jim produkt pomůže a vše otestujte

Níže si představíme, jak cílovou skupinu definovat a proč testovat.

Definujte cílovou skupinu

Nejdřív je potřeba si svou cílovou skupinu definovat. Popište její:

  • věkové rozmezí,
  • geografické údaje a demografické údaje,
  • ekonomickou situaci,
  • zájmy atd.

Tip: Jak definovat cílovou skupinu a co jsou persony se dozvíte v našem dalším článku.

Připravte se na to, že i svou vydefinovanou cílovou skupinu možná budete muset redefinovat na základě testování a výzkumu. Ve výzkumu doporučujeme kombinovat sekundární výzkum (research veřejných informací souvisejících s vaším produktem) i primární výzkum (dotazníky, rozhovory atd.).

Proč otestovat zájem o váš produkt?

Nepouštějte se do rozjezdu podnikání, pokud nevíte, zda bude někdo mít o váš produkt nebo službu zájem, to je nejhorší možnost, jak začít podnikat. Statistiky říkají, že 34 % start-upů je neúspěšných právě kvůli nedostatečnému přizpůsobení produktu tržnímu prostředí. Neotestováním produktu se hlásíte o to být další v řadě.

Jak otestovat zájem?

Můžete to udělat třeba online. Vytvořte jednoduchou landing page, na kterou budete vodit uživatele z reklamy. Reklamu spusťte ve formě PPC nebo Lead Ads (například na Googlu a na Facebooku).

Měřte, jak vám reklama generuje poptávky a testujte, na co vaše cílová skupina slyší. Na základě získaných informací bude možná potřeba upravit proposition value (víc o něm níže) a nabídku produktu/služby.

3. Ujasněte si, kde seženete peníze pro rozjezd

Máte hotový positioning a otestovaný produkt? Výborně. Teď přichází na řadu to, co vás možná trápí nejvíc – peníze. Většina start-upů potřebuje pro úspěch v podnikání získat víc peněz, než aktuálně má – a můžou je získat u investora nebo u banky.

Připravte si, jak odprezentujete svůj podnikatelský záměr. Taky si spočítejte, co se vám vyplatí víc. Banka po vás nebude chtít majetkový podíl ve firmě a podíl na hlasovacích právech, investor může. Navíc najít investora se podaří jen přibližně 1 % start-upům.

4. Všechno vám musí finančně vycházet

Než začnete rozjíždět start-up, je extrémně nutné, abyste si uvědomovali veškeré finanční okolnosti, bez pokročilé finanční gramotnosti to nejde. Připravte si business plán a finanční plán – projekt musí v číslech dávat smysl. Pokud jste sehnali peníze do začátku, můžete začít úspěšně podnikat. Alespoň na chvíli. Ale rozhodně to neznamená, že se brzy nemůžete ocitnout v mínusu.

Pokud chcete prodávat produkt, spočítejte si COGS neboli Cost Of Goods Sold (jaká částka zbyde z tržeb, když odečteme přímé i nepřímé náklady) a kolik bude stát vývoj produktu. Pokud chcete nabízet službu, zjistěte, kolik bude stát ji dodat. Mějte spočítané, kolik bude vycházet marže. V potaz vezměte i doprovodné náklady, jako je pronájem kanceláří, IT oddělení atd.

Určete si také, jakou byste měli mít finanční rezervu, aby se váš start-up nepotopil při prvním problému nebo výpadku tržeb. Snažte se vyvarovat tomu, abyste se někdy dostali nejen do záporných čísel, ale i kladných čísel, která pro další pokračování firmy nebudou dostačující.

5. Nevyhýbejte se obchodu

Bez prodeje vašeho produktu/služby nejsou koláče ani peníze. A sehnat opravdu kvalitního obchodníka je velmi nákladné. Počítejte s tím, že byste vy osobně měli alespoň v začátcích umět svůj produkt prodávat a neměli byste se obchodu vyhýbat.

Je důležité nezaměřovat se jen na samotný produkt, ale chápat také, jak funguje obchodní část podnikání, jako je prodej a marketing.

Tip: Zjistěte, jak efektivně inovovat obchodní procesy.

6. Mějte mindset úspěšného podnikatele

Založení a vedení start-upu přináší řadu nečekaných překážek. Pro podnikání si osvojte dovednosti, které vám vedení firmy zjednoduší, a naopak se vyvarujte okolnostem, které by efektivitu firmy (a i tu vaši) snižovaly.

Jaké dovednosti byste měli mít, aby bylo řízení start-upu snazší?

  1. Zaměřte se jen na jednu věc a tu dělejte skvěle.
  2. Naučte se prioritizovat a delegovat, ať vás nezahlcují rutinní činnosti.
  3. Nerozjíždějte další projekt. Start-up zpravidla potřebuje vaši plnou pozornost.
  4. Buďte důslední a nevzdávejte se. Těžkosti a problémy určitě přijdou, důležité je umět najít řešení.

Tip: Přečtěte si, proč je delegování úkolů důležité pro úspěch v pracovním životě.

Co byste naopak dělat neměli?

  • Mít přílišnou empatii. Práce s lidmi je vždycky složitá, ale naučte se říkat ne a nedržte si v týmu lidi, kteří dlouhodobě nepřináší firmě dostatečný pracovní výkon. U takového člověka si položte otázku: „Co se musí stát, aby se situace změnila?“ Pokuste se zjednat nápravu. A pokud se ani tak situace nezlepší, s daným pracovníkem se rozlučte.
  • Nevěřte všem, co o sobě tvrdí, že jsou schopní mentoři. Zdaleka ne každý mentor se hodí pro start-upové prostředí. Například mentor z prostředí korporátu může být nekompatibilní s velikostí firmy i chybějícími znalostmi ze start-upového prostředí. Oproti tomu spousta autorů oborových knih má praktické zkušenosti.

Které osobnosti by vás mohly inspirovat?

Obchodník a investor Ben Horowitz – jeden ze zakladatelů investičního fondu Andreessen Horowitz.

Podnikatel Tomáš Čupr – podnikatel a zakladatel společnosti Slevomat, Damejidlo.cz a Rohlik.cz

Podnikatel Brian Chesky – spoluzakladatel a CEO Airbnb.

Bonus navíc: Jak postupně růst?

Založit a vést start-up a úspěšně podnikat rozhodně není synonymem pro procházku růžovou zahradou. Ale pokud nic nenecháte náhodě, budete mít produkt nebo službu otestované a čísla a finance budou dlouhodobě dávat smysl, můžete být úspěšní. Nezapomeňte pak na to, že úspěšnost start-upu a hodnota firmy definuje především to, jaký má potenciál růstu. Je potřeba počítat s tím, že akvizice zákazníků něco stojí a že růst podnikání se nikdy nestane sám od sebe a zadarmo.

Mějte zvládnutou organizaci práce díky Lamaelu

Začátek podnikání i jeho průběh vám může výrazně usnadnit projektový nástroj, který vám pomůže zlepšovat firemní procesy a pracovat efektivně. V Lamaelu najdete vše potřebné na jednom místě: můžete řídit projekty, integrovat CRM, synchronizovat s Gmailem nebo třeba Outlookem, využívat reporty, kalendář a výkazy, ukládat si soubory a kontakty, spravovat faktury, dodací listy a objednávky a další funkce. Nabízíme i personalizované funkce a vývoj na míru. Zajímá vás víc? Kontaktujte nás, rádi vám poradíme.

Související témata

Související články

Sdílení a správa dokumentace v projektovém řízení: 4 tipy, jak si ulehčit práci

Sdílení a správa dokumentace v projektovém řízení: 4 tipy, jak si ulehčit práci

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Velká příručka, jak pracovat s Lamaelem: Podrobně o agendách Kalendář, Úkoly a Aktivity

Velká příručka, jak pracovat s Lamaelem: Podrobně o agendách Kalendář, Úkoly a Aktivity

Krok za krokem: Jak na inventuru

Krok za krokem: Jak na inventuru

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}