Chcete se stát projektovým manažerem nebo hledáte posilu na takovou pozici? Pak byste měli vědět, co všechno by měl úspěšný projektový manažer umět, aby nenapáchal víc škody než užitku. V článku vám přiblížíme práci projekťáků a taky všechny důležité vlastnosti a dovednosti. 

Projektový manažer – kdo to je a co dělá? 

Projektový manažer se stará o to, aby se určitý projekt zrealizoval podle stanových kritérií a bez případných rizik. Náplň práce je velmi různorodá a mění se podle jednotlivých oborů. V marketingu bude projekťák řídit například tvorbu nového webu a ve stavebnictví zase úspěšné dokončení developerského projektu.  

Obecně lze ale říct, že má projektový manažer na starosti vytvoření plánu pro realizaci celého projektu, a to s ohledem na časový a finanční rozpočet. Na základě tohoto plánu pak řídí tým realizátorů a koordinuje projekt ve všech jeho fázích. Právě on je zodpovědný za dosažení stanoveného cíle. V průběhu realizace komunikuje napříč týmem specialistů, kontroluje kvalitu výstupů, dává zpětnou vazbu a na konci vyhodnocuje veškeré činnosti a uzavírá projekt. Má toho tedy na starosti skutečně dost.  

Práce projektového manažera je psychicky i časově náročná a určitě není pro každého. Pojďme se podívat, co všechno by měl takový člověk umět. 

Tip: Mohlo by vás zajímat, kolik si projektový manažer vydělá. 

Jaký by měl být úspěšný projektový manažer? 

Projekťákem se člověk rodí. Existují určité vlastnosti a charakterové rysy, které jsou pro tuto profesi zkrátka nezbytné. A pokud člověku nejsou přirozené, jen těžko se je bude učit. Co to je? 

Sebeorganizovanost 

Dokážete si představit projekťáka, který si neumí zorganizovat svou práci? Organizovanost je snad úplně nejdůležitější předpoklad úspěšných projektových manažerů. Management mají v popisu práce, takže bez této schopnosti to zkrátka nepůjde. Určitě je to věc, která se dá naučit, pokud ale člověku není vlastní – pravděpodobně ho tato práce nebude bavit. 

Komunikativnost 

Komunikace je klíč – to platí v práci i v životě. Projektový manažer je spojkou mezi klientem a týmem, a právě přes něj probíhá veškerá komunikace. Měl by být tedy nejen komunikativní, ale taky věcný a stručný. Komunikace by měla probíhat efektivně, jinak se nikdy nedoberete výsledku. 

Schopnost plánovat a řídit 

Úspěšnými projektovými manažery jsou většinou vůdčí typy lidí, kteří umí převzít kormidlo. Vzhledem k tomu, že na bedrech projekťáka leží realizace celého projektu, musí být schopný ho rozplánovat krok za krokem. Samotná realizace se už ale manažerů netýká, je tedy potřeba být trochu leader a umět vést tým, aby se práce rozdělila a stihla. 

Tip: Mohlo by vás zajímat 5 kroků, jak naplánovat harmonogram projektu. 

Psychická odolnost a umění řešit problémy 

Znáte to, většinou nic nejde stoprocentně podle plánu. V projektovém řízení se dějí změny na denním pořádku. Pokud se tedy chcete stát projektovým manažerem, určitě byste se neměli bát problémů. Naopak čím kreativněji je umíte řešit, tím lépe. Někdy je těch potíží až příliš, i na to musí být manažer připravený. Žádná překážka by vás neměla položit. 

Co by měl projektový manažer umět? 

Vlastnosti jsou jasné, to ale není zdaleka vše, co budete v této profesi potřebovat. Tady jsou ty nejdůležitější dovednosti projekťáků. 

Ovládat nástroje pro projektové řízení 

Každý chytrý projektový manažer používá pracovní nástroj, který je jeho pravou rukou v řízení projektů. A to nejen kvůli přehlednějšímu rozplánování projektu, ale taky pro snazší delegování. Zadávání práce je totiž nezbytnou součástí projektového řízení. Kvalitní nástroj, jako je například Lamael, umí pohlídat termíny i rozpočty jednotlivých projektů. 

Tip: Hledáte chytrý software pro řízení projektů? Vyzkoušejte Lamael na 14 dní zdarma. 

Poskytovat zpětnou vazbu 

Řízení projektů a týmu se neobejde bez kontroly jednotlivých výstupů. Projektový manažer je ten, který reviduje práci svého týmu, než se vůbec dostane ke klientovi. Měl by tedy umět poskytovat zpětnou vazbu. Ideální je vždy začít tím pozitivním a až potom komentovat nedostatky, aby to bylo pro ostatní motivující. 

Znát metody projektového řízení 

Jestli to myslí projektový manažer skutečně vážně můžete poznat i podle toho, zda má za sebou akreditované kurzy zaměřující se na určité metody projektového řízení. Jednou z nejznámějších metodik je PRINCE2. Existuje ale celá řada tzv. světových standardů projektového managementu:  

  • International Project Management Association – IPMA®  
  • Project Management Institute – PMI®  
  • Projects in Controlled Environments – PRINCE2®  
  • Národní soustava kvalifikací 

Tip: Zjistěte více o tom, co se skrývá za jednotlivými standardy PM. 

Teď už možná věříte, že projekťákem nemůže být každý 

Každá profese má svá specifika a pozice projektového manažera jich má víc než dost. Věříme, že jsme v článku zmínili všechny důležité aspekty, které s touto profesí souvisí. Ať už se chystáte nabrat nového projekťáka nebo se plánujete projektovým manažerem sami stát – Lamael vám drží palce.  

Podívejte se i na naše další články – mohlo by vás zajímat, jaké 4 chyby se nejčastěji stávají v projektovém řízení. 

Související témata

Související články

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Novinka: Přístup k záznamům o aktivitách v Lamaelu

Velká příručka, jak pracovat s Lamaelem: Podrobně o agendách Kalendář, Úkoly a Aktivity

Velká příručka, jak pracovat s Lamaelem: Podrobně o agendách Kalendář, Úkoly a Aktivity

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}