Facility management se ve světe stává běžnou součástí každé firmy. V Česku je tento obor zatím poměrně neznámý. V článku vám vysvětlíme, co všechno facility management obnáší, jak vypadá práce facility manažera a proč ho ve své firmě pravděpodobně potřebujete také.
Co je facility management?
Facility management se často zaměňuje za pouhou správu majetku, což není tak úplně pravda. Historicky se facility manažer skutečně věnoval provozu a správě budov, nicméně dnes řídí více podpůrných služeb. Jde o metodu, jak ve firmě sladit pracovníky, jejich činnosti a prostředí. Cílem facility managementu je integrovaně řídit služby a podporovat hlavní činnost společnosti.
Čemu se nejčastěji věnuje tento obor managementu?
- Provozu, údržbě a servisu objektu a technických zařízení
- Revizi a zajištění odborných technických prohlídek
- Evidenci a vedení klíčového hospodářství
- Monitoringu a havarijní službě
- Zajištění udržitelnosti
- Finančnímu zajištění provozu
- Zavedení postupů pro podporu společnosti
- Plánování a vedení projektů
Co dělá facility manažer?
Cílem facility manažera je zajišťovat všechny výše zmíněné služby. Jeho záměr jednoduše popisuje následující obrázek, který zmiňuje 3P:
- Procesy – výkon, financování a postupy
- Prostory – architektura a inženýring
- Pracovníci – lidské zdroje a sociologické aspekty
Facility manažer se zaměřuje na spojení těchto tří oblastí, které přináší úsporu provozních nákladů, zvýšení produktivity zaměstnanců, kvalitně a optimálně využitý prostor nebo případně uvolnění prostorových kapacit. Jde o řídícího pracovníka, který se stará o zajištění všech služeb vedoucích k prosperitě společnosti i pracovníků. Nesmí mu chybět technické a ekonomické znalosti. Měl by umět řídit zaměstnance, strategicky přemýšlet a zvládat dlouhodobé plánování – management. Facility manažer má dobrý vhled do problematiky a umí specifikovat odborné požadavky, nicméně má k ruce odborníky, kteří konkrétní službu zajistí.
Jak ve své firmě zajistit facility management?
Každou činnost facility manažera můžete outsourcovat. Outsourcing se v dnešní době hojně využívá například v oblasti IT, mzdové agendy, správy majetku, personalistiky a podobně. Hlavní výhodou bývá úspora peněz – platíte totiž pouze za to, co dostanete. Další velkou výhodou je odbornost dodávaných služeb, protože třeba v IT oblasti získáte díky outsourcingu oko zkušených specialistů. Na druhou stranu v případě facility managementu může být nevýhodou sdílení interních informací třetí straně.
Facility manažera můžete mít i interně jako zaměstnance přímo ve své firmě. Bohužel na českých univerzitách zatím není k této profesi ucelený vzdělávací program. Existuje ale vzdělávání manažerů v oboru facility managementu, díky kterému se mohou vaši zaměstnanci rekvalifikovat a nabýt znalosti z tohoto oboru.
Tip: Přečtěte si také, jaké existují kurzy projektového řízení.
Software na facility management
Facility management vyžaduje určitou schopnost plánování, řízení a kontroly nad projekty i lidmi. Pokud hledáte software, který vám umožní mít celou firmu přehledně na jednom místě, Lamael je tou pravou volbou. Nabízí kompletní krabicové řešení, které ale lze upravit na míru vašim potřebám. Můžete v něm zakládat projekty, přiřazovat úkoly, sledovat termíny, zaznamenávat obchodní příležitosti, nákupy i prodeje, dokonce i fakturovat. Ovládá se velmi intuitivně a můžete do něj přidat jak zaměstnance, tak i externisty. Jako facility manažer v něm pohlídáte a naplánujete cokoliv. Vyzkoušejte ho na 14 dní ZDARMA.