Valí se na vás úkoly ze všech stran a vy nevíte, kam dřív skočit? Dejte šanci metodě Kanban, která vám uvolní ruce. Poradíme vám, jak uvést Kanban do praxe a jak s ním efektivně pracovat.

Co je Kanban?

Od starého Japonska přes automobilku Toyota a týmy vyvíjející software až po řízení všech možných projektů. Taková byla ve zkratce cesta metody Kanban, kterou v dnešní době využívá řada podniků pro zefektivnění týmové spolupráce a interních procesů.

Kanban je agilní metodou řízení projektů. Jedná se o způsob vizualizace workflow, kdy se snažíte omezit množství nedokončené práce a zkrátit prostoje.

Jak Kanban funguje?

Kanban má jen tři pravidla, kterými byste se měli řídit:

  1. Vizualizujte.
  2. Minimalizujte čas průchodů.
  3. Limitujte nedokončenou práci.

Kanban board = klíč k úspěchu. Jak na něj?

Pokud jste volnonožec, který se stará jen o vlastní projekty, hravě si vystačíte s lepicími papírky, tužkou a papírem o velikosti A4.

Pokud ovšem pracujete v týmu lidí, nebo ho dokonce vedete, bude mnohem efektivnější vytvořit si Kanban nástěnku na tabuli. Začněte tím, že si celou plochu rozdělíte do tří sloupců (viz obrázek níže).

Kanban metoda na tabuli (Kanban board)

Jak pracovat s úkoly v rámci Kanban board

To Do – zde budou na samém počátku všechny úkoly. V tomto sloupci máte přehled všeho, co na vás čeká. Nový úkol si odtud berete až v momentě, kdy nějaké zadání splníte, a tím pádem se vám uvolní kapacita.

Abyste se v úkolech zorientovali na první pohled, používejte různě barevné lepicí papírky.

In progress – zde budou úkoly, na kterých v daný okamžik pracujete. Pro tento sloupec si stanovte hned na začátku pravidla ­­– práce s rozdělanými úkoly totiž bývá většinou tou největší výzvou.

Neměli byste pracovat na několika úkolech najednou a tříštit tak svou pozornost. Ovšem efektivní není ani varianta, při které byste trávili nad jedním úkolem několik dnů v kuse. Stanovte si proto maximální počet úkolů v sekci In progress a průběžně zaznamenávejte, jak dlouho na nich pracujete.

Done – sem přesunete vše, co je hotové. Odtud se pak vrátíte opět ke sloupci To do, odkud si vezmete nový úkol, nebo naopak pomůžete kolegovi s jeho rozdělaným úkolem, který je ve sloupci In progress.

Vizualizujte své projekty bezpapírově pomocí Kanban systému

Tabule a papírky jsou sice super, celou Kanban metodu ale můžete zvládnout rychle a jednoduše online. Stačí si vybrat takový projektový nástroj, který Kanban podporuje. Velkou výhodou je, že k online nástěnce mají přístup všichni členové týmu bez ohledu na místo, ze kterého pracují.

Jak funguje Kanban online? Na jedné virtuální nástěnce si zobrazíte hromadu projektů. Budete si v nich udržovat pořádek a zároveň pro vás budou bohatým zdrojem informací. Nebudete muset přemýšlet nad každým slovem, které byste na kartičku rádi umístili, protože virtuální lístečky si můžete rozkliknout a zobrazit doplňující informace – například o tom, kdo na projektu pracuje, jaký je deadline a podobně. Mezi sloupečky pak budete úkoly přesouvat pár kliknutími.

Tip: Podívejte se, jak jednoduchá a intuitivní je práce s úkoly v Lamaelu.

Jak vytěžit z Kanban zobrazení projektů maximum?

  • Každému z členů týmu přiřaďte konkrétní barvu. Vždy tak budete vědět, kdo na čem pracuje a kdo má naopak volnou kapacitu.
  • Úkoly posouvejte v rámci sloupce nahoru a dolů podle toho, co má zrovna vyšší prioritu.
  • Stanovte si maximální počet úkolů, které mohou být rozdělané. Experimentujte a snažte se najít ideální kompromis mezi tím, kdy tříštíte svou pozornost a prodlužujete prostoje.
  • Sebekriticky zhodnoťte, jak se vám daří. Nikdy se nespokojte s tím, jak se věci aktuálně mají, a hledejte způsoby, jak zlepšit postupy. Zaměřte se na dlouhodobý trend.

Vyzkoušejte Lamael – českou aplikaci vše v jednom

Lamael byl vyvinut v Česku a nechybí mu nic pro efektivní řízení projektů a týmů. Je přátelský a intuitivní. Vývojáři nezapomněli samozřejmě ani na Kanban. Úkoly zde můžete třídit do sloupců podle typu projektu, vykonavatele, stavu nebo vlastní priority. Do své nástěnky v Lamaelu se dostanete jak z webového prohlížeče, tak z mobilní aplikace, takže přehled o svých úkolech máte nepřetržitě. Vyzkoušejte ho – prvních 14 dnů máte zdarma.

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Důraz na emoční inteligenci projektových manažerů: Význam empatie, komunikace a řešení konfliktů

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}