• Domů
  • |
  • Blog
  • |
  • Open space: Přežitek, nebo nástroj pro zvýšení efektivity?

Open space: Přežitek, nebo nástroj pro zvýšení efektivity?

Je open space skutečně nástroj, který zvyšuje efektivitu a pomáhá lidem spolupracovat? Fenomén open space kanceláří se dostal na svůj vrchol a nyní prudce klesá dolů. Přečtěte si, jaké jsou jeho výhody a nevýhody. 

 

Co je open space? 

Open space je velká prostorná kancelář. V podstatě jde o jednu místnost s mnoha pracovními stoly, kde má každý zaměstnanec své místo. Většinou se pracovní prostor odděluje přepážkami, aby měli pracovníci alespoň částečné soukromí, ale prostor jako takový je sdílený. První open space office se v Česku objevila ve 20. letech, a to v Baťově mrakodrapu ve Zlíně. 

 

Výhody open space 

Největší výhodou open space je především úspora místa. Do jednoho velkého prostoru se můžou vejít desítky lidí a firma tak ušetří peníze za menší uzavřené kanceláře. Další výhodou je spolupráce. Pokud potřebujete s kolegou něco vyřešit, v open space kanceláři je mnohem snazší a rychlejší komunikace. Navíc se jako tým více poznáte, protože ve společném prostoru trávíte celý den. Výhodou pro zaměstnavatele je průhlednost práce zaměstnanců. 

 

Nevýhody open space 

Open space se tváří jako zaručený nástroj pro zvýšení efektivity práce zaměstnanců, protože jsou prostředím přirozeně donuceni opravdu pracovat a svojí práci neodbývat. Nicméně jak se ukázalo, většině lidem prostorné sdílené kanceláře naopak efektivitu snižují. Proč? Je to jednoduché. Ve společném prostoru je hluk a konverzace či telefonáty ostatních vás neustále vyrušují. V průměru ztratí každý zaměstnanec, který pracuje v open space kanceláři, až 86 minut denně vnějším rozptylováním. Další velkou nevýhodou je ztráta soukromí.  

 

SOS neboli syndrom open space 

Open space je pro některé zaměstnance natolik nevyhovující, že způsobuje zdravotní potíže. Ve zdravotnictví tak vznikl nový pojem, a to syndrom open space. Mezi příznaky patří bolesti hlavy, únava, závratě, zvýšený krevní tlak nebo hučení v uších. Ve společném prostoru se kvůli hluku lidé hůře soustředí a práce v open space kanceláři u nich může vyvolávat úzkosti 

 

Jak tedy na zvýšení produktivity? 

Existuje mnoho dalších způsobů, které jsou rozhodně efektivnější než open space. Dnes už 80 % zaměstnanců ví, že nemusí sedět desítky hodin v kanceláři, aby byli produktivní 

 

Coworking 

Velmi populární je coworking, což jsou kanceláře volně přístupné freelancerům. Rozdíl oproti open space kanceláři je ten, že si můžete vybrat místo, kde budete pracovat. Můžete tak sedět v otevřeném sdíleném prostoru, ale třeba se i schovat do uzavřené kanceláře. Všichni se snaží pracovat v tichosti, aby nerušili ostatní, a pokud máte celý den nabitý telefonáty, zavřete se do odhlučněného boxu a nerušíte tak ostatní.  

 

Práce z domova 

Home office neboli práci z domova využívá čím dál tím víc lidí. Doma máte naprostý klid na práci a efektivita práce je tak mnohem vyšší než v hlučném open spacu. Pracovní dobu si navíc můžete přizpůsobit a odpadne vám pro mnohé nepříjemné brzké vstávání a dojíždění. Dnešní doba nabízí mnoho nástrojů, které vám práci usnadní a urychlí. Lamael je jedním z nich a oblíbíte si ho právě v případě, že pracujete na dálku.  

 

Pracovní nástroj Lamael 

Využijte dnešních moderních technologií, díky kterým bude vaše práce efektivnější. V Lamaelu můžete spravovat a řídit projekty, vykazovat si čas za práci a komunikovat s celým týmem. Nechybí mu ani CRM a ERP systém, takže máte všechny své kontakty a obchodní příležitosti přehledně na jednom místě. Objevte všechny jeho funkce a zjednodušte si podnikání.  

Tip: Online komunikace může být někdy obtížná, proto jsme pro vás připravili článek, jak na efektivní online komunikaci. 

Related Posts

4 tipy pro úspěšný projektový management

4 tipy pro úspěšný projektový management

Zapisujte si své nápady. S myšlenkovou mapou hravě rozplánujete každý projekt

Zapisujte si své nápady. S myšlenkovou mapou hravě rozplánujete každý projekt

Jaké jsou ingredience úspěšných produktů?

Jaké jsou ingredience úspěšných produktů?

Jak logicky plánovat projekty?

Jak logicky plánovat projekty?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}