Spuštění produktu není tak jednoduché, jak se může zdát. Sednout si a napsat na papír, jaký produkt chcete vytvořit, nebude ta správná cesta. Na co při tvorbě produktu myslet a co je to produktový management? Přečtěte si, jak vytvořit produkt krok za krokem.  

Jenom produkt nestačí 

Vytvořit skvělý produkt za dobrou cenu je základ úspěšného podnikání, ale jenom produkt nestačí. Trh praská ve švech a podobných produktů, jako máte vy, najdete mnoho. Větší firmy, které vyrábí velké množství, si můžou dovolit prodávat za nižší cenu a o váš produkt tím pádem nebude mít nikdo zájem. Vytvořte značku, protože právě ta prodává. Značka jste vy, patří tam vaše hodnoty, vize, styl komunikace, ale i emoce, které v ostatních vzbuzujete. Právě díky značce si vás lidé zapamatují. I kdybyste tvorbu brandu opomenuli, stejně přirozeně vznikne, protože na ostatní zkrátka nějak působíte a vždy si o vás udělají nějaký obrázek. Začněte s tvorbou značky a sami se rozhodněte, jak chcete na ostatní působit. 

Čí problém řešíte? 

Než se pustíte do vytváření produktu, ujasněte si, za jakým účelem ho tvoříte. Může se totiž stát, že vytvoříte něco, o co vůbec nebude zájem. „Abyste nakonec neskončili s produktem, který nikdo nebude chtít a propálíte v něm spoustu času a peněz, musíte správně trefit tzv. product market fit,“ říká majitel Lamaelu Martin Pavlík. O tom, jak vytvořit produkt a značku, se rozepsal ve své knize Evoluce podnikání. 

 Zodpovězte si tyto tři otázky, jejichž průsečíkem je úspěšný produkt. 

  1. Pro jakou cílovou skupinu je produkt? 
  2. Jaký problém řeší tato cílová skupina? 
  3. Jaké řešení jim můj produkt nabízí? 

Životní křivka produktu 

Hotový produkt potřebujete dostat na trh, a právě o tom je produktový management. Ziskovost produktu je na začátku téměř nulová. Jakmile se vám podaří oslovit zákazníky a získat první prodeje, křivka produktu se začíná zvedat vzhůru, až se dostanete do bodu, kdy produkt nepotřebuje vaši pozornost, prodává se sám. Nic netrvá věčně a křivka produktu klesá. V této chvíli můžete produkt ještě vylepšit a nabídnout ho jiné cílové skupině, abyste ho využili naplno.  

Martin Pavlík v knize Evoluce podnikání říká:Všimněte si, že automobilky většinou po třech letech života nového modelu přinesou mírnou inovaci, tzv. facelift. Vezmou stejný model, ale dají mu trochu jiné křivky karosérie, jiné doplňky, zkrátka něco nového. Model se ještě oživí a v životní křivce se postrčí nahoru. Pak se prodává další tři roky.“  

V momentě, kdy se životní křivka jednoho produktu začíná zvedat, vypusťte do světa další produkt. V období, kdy bude první produkt klesat, druhý produkt bude dosahovat těch nejlepších výsledků. Najděte si zkušeného produktového manažera, který vám pomůže úspěšně představit nový produkt. 

Vyplatí se investice do vlastního produktu? 

Je lepší vyvíjet nový produkt, nebo zkopírovat existující? Oboje má své výhody i nevýhody. Pokud se rozhodnete vyvíjet něco úplně nového, vynaložíte velké úsilí nejen při tvorbě, ale i během uvedení produktu na trh. Neznáte názor cílové skupiny, nevíte, jak bude reagovat, kolik peněz je ochotná zaplatit a jak velký bude mít zájem. Pokud se rozhodnete pro něco, co už existuje, máte velkou výhodu právě v produktovém marketingu. Víte, kdo má o produkt zájem a jaké vlastnosti či cenu očekává. Nevýhodou je, že čelíte velké konkurenci, která prodává to samé. Jako ideální možnost se nabízí zlatá střední cesta – vylepšení něčeho, co už existuje. Když se odlišíte a produkt uděláte jedinečným, máte velkou šanci uspět.  

Nenechte nic náhodě 

Vaše firma potřebuje jasný plán. Vytvořte si strategii, která vás nasměruje, a držte se jí. Při tvorbě produktu budete čelit tolika věcem, které je třeba vyřešit. Bez týmu lidí a efektivního řízení projektu to nepůjde. Naplánujte si svůj projekt v Lamaelu. Nabízí mnoho funkcí, které vám urychlí a usnadní práci. Rozplánujte si jednotlivé kroky, které přiřadíte kompetentním osobám, nezapomeňte přidat deadline. Komunikovat můžete jednoduše přes chat. Zvládnete s ním i celý obchodní proces, od nabídky až po fakturaci. Vyzkoušejte ho na 14 dní ZDARMA. 

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Komplexní srovnání 5 projektových nástrojů: Najděte ten pravý pro řízení vašich projektů

Komplexní srovnání 5 projektových nástrojů: Najděte ten pravý pro řízení vašich projektů

4 vychytávky pro správný management firmy

4 vychytávky pro správný management firmy

85 % zaměstnanců chce flexibilitu: Hybridní práce jako jeden z trendů roku 2024

85 % zaměstnanců chce flexibilitu: Hybridní práce jako jeden z trendů roku 2024

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}