CRM systém a jak to všechno začalo

CRM v roce 1980

Zkratka CRM se v poslední době stává v podnikatelském světě fenoménem. Co se ale přesně pod touto zkratkou nachází?

Customer Relationship Management, tedy řízení vztahu se zákazníky. Je to dosti sofistikovaný, automatizovaný a promyšlený způsob, jak pracovat se zákazníky. Cílem je zvýšit pravděpodobnost získání a udržení zákazníka. V dnešní době, kdy skloňujeme sousloví „práce s kontakty“ téměř na každém našem podnikatelském kroku, je to učiněný poklad. Každý opravdu hodnotný poklad má i svůj příběh. Jaký je tedy příběh vzniku CRM?

Víte, kdy poprvé historie zaznamenala pokusy o CRM? Bylo to již v 80. letech 20. století, kdy se začaly objevovat pokusy o systematickou evidenci a zpracování dat o klientech, zákaznících, odběratelích apod. Tehdy se tomu říkalo databázový marketing a lze ho považovat za takového předchůdce CRM. Už v této době zaznamenáváme počínající snahu o propojení marketingu, obchodu a výroby. V principu jde o systematické a přehledné uspořádání kontaktů a jejich roztřídění. Stále však jen v náznacích.

V roce 1987 slaví úspěch systém ACTActivity Control Technology, později Automated Contact Tracking. Firma Conductor Software vyvinula aplikaci pro podporu správy kontaktů, uchovávání informací, možnosti základního provázání kontaktů, schůzek a editace textu formou poznámek. Tento software pro správu kontaktů je postupem času s narůstající výrobou během 90. let doplňován o nové a nové funkce a vzniká Sales Force Automation (SFA). Jedná se o nový typ informačních systémů. Přehledně uspořádané kontakty již nestačí. Nyní je třeba automatizace procesů spojených se zákazníkem. Tedy kdo, kdy, jak, co a za kolik? Tím se obchodníci stávají efektivnější, protože lépe cílí na to, co zákazník skutečně chce. V tak velkém množství nabídky, která se v 90. letech rozmohla, je to velmi chytré a efektivní řešení vedoucí k zisku a efektivní výrobě. Z náznaků provázanosti marketingu, obchodu a podeje se již stává realita v podobě plně funkčních systémů. Ohromný objem výroby začíná dostávat smysluplné kontury, které tvoří zaměření se na poptávku a potřeby koncového zákazníka.

Kdy se CRM opravdu zrodilo?

Zhruba od poloviny devadesátých let vznikají různé systémy, různě propracované a s různým názvoslovím. Kolem roku 1995 se názvosloví sjednocuje a zůstává označení CRM. Takže, jak jsme se k CRM dostali? Devadesátky byly ve znamení podpory výroby a mapování hlavních firemních procesů. Dále přichází na řadu uspokojování potřeb zákazníka a podpora prodejních procesů (SFA). Vzájemná integrita obojího nás dovedla až k prvním CRM systémům. Jejich upgrade probíhal nadále v oblasti marketingu, servisu a služeb obecně. S rozvojem marketingu jako samostatného oboru se i CRM systémy stávají propracovanější a lépe uspořádané. Nesmíme zapomenout ani na zásadní vliv internetu a tzv. e-businessu. Systémy na konci devadesátých let plně podporují všechny aktivity a komunikační kanály s klientem („Front office“ systémy).

Správné CRM umožňuje:

  • sdílení informací, kontaktů, poznámek i aktivit = provázanost
  • okamžité zaznamenávání kontaktů, záznamů, požadavků, aktualit = aktuálnost
  • třídí kontakty (zákazníci, dodavatelé, spolupracovníci) = přehlednost
  • uchovává veškeré informace o kontaktech a zákaznících efektivně a systematicky = struktura
  • přehledně řadí a zaznamenává kontakty a související dokumenty i poznámky= efektivita
  • je vizuálně přehledné a přístupné odkudkoli = dostupnost

Český CRM systém

Sami jsme dlouho hledali jednoduchý a přehledný nástroj na řízení firmy a obchodních procesů. Nacházeli jsme buď složité a nepřehledné aplikace, ve kterých jsme se ztráceli a nikdo je nechtěl používat, nebo naopak malé sexy aplikace, které toho ale moc neuměly. Abychom pokryli potřebu celé firmy, bylo třeba nasadit a propojit 5 až 10 malých aplikací. To přineslo ale problémy se žaškolováním lidí, správou účtů a jejich oprávněními, složité zálohování dat rozesetých na mnoha místech a díky tomu velmi problematické řešení bezpečnosti. Rozhodli jsme se, že touhle cestou zž dál nechceme jít. A tak jsme se v roce 2016 vrhli do vývoje vlastního systému. Stavěli jsme na našich zkušenostech s tvorbou informačních systémů od roku 1995, tedy více než 20 let. Tak postupně vznikl Lamael.

Systém Lamael je přesně takové CRMko, které hledáte. Je moderní, efektivní, systematické, jasné, jednoduché a hlídá termíny za vás. Umí provázat kontakty, sdílet poznámky, zápisky, dokumenty, oddělit pracovní plochy i různé projekty. Dokonce i s vystavením faktury si poradí. To, a ještě mnohem více si můžete vyzkoušet ještě dnes. Založte si účet zdarma bez závazku a máte 30 dnů na to, abyste proměnili své podnikání. Pak už je jen na vás, zda si Lamael vyberete jako svého každodenního pomocníka.

Vyzkoušejte Lamael
Pošli to dál!

Martin Pavlík

Zakladatel a majitel ve firmě QUITEC s.r.o., tvůrce projektu Lamael. Miluje nové technologie a jeho zálibou je zjednodušování podnikání, práce a života pro dosažení vyšších zisků, více radosti a osobního štěstí.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: