Roli obchodníka nemůže dělat každý. Vyžaduje totiž určité vlastnosti a dovednosti, které ovlivňují jeho úspěšnost. V článku se dozvíte, jak se stát úspěšným obchodníkem, jaké jsou nejčastější chyby obchodníků a jak si usnadnit řízení obchodu. 

Osobnost obchodníka aneb bez jakých vlastností se neobejde

Obchodník je důležitá osobnost firmy, která přímo ovlivňuje, jak se firmě bude dařit. Rozhodně to není pozice pro každého, obchodník se totiž neobejde bez určitých vlastností a dovedností. Jaké to jsou?

Vytrvalost a předvídavost

Být pozorný a „vidět za roh“ je pro obchodníky denním chlebem. Na schůzce s klientem si musí umět rychle spočítat, co se oběma vyplatí, a zároveň pohotově reagovat na argumenty druhé strany. Měl by být pár kroků napřed, aby vedl schůzku a dostal člověka tam, kam potřebuje.

Často se to ale nepovede a přijde odmítnutí, kterých i úspěšný obchodník zažije v životě nespočet. Důležité je vytrvat a nevzdat to. V obchodu je potřeba budovat důvěru, kterou nezískáte přes noc.

Empatie a adaptabilita

Obchodník, který se snaží prodat za každou cenu, neprodá vůbec. Proč? Chybí mu empatie. Obchod je o vytváření vztahu s klientem, k čemuž je potřeba pochopit jeho potřeby, vžít se do jeho role a zjistit, co je pro něj důležité. Na základě toho pak dokážete vypíchnout přesně ten benefit, který ocení i druhá strana.

S tím souvisí i schopnost rychle reagovat na změny a umět se přizpůsobit. Obchodník musí umět změnit styl vyjadřování a své argumenty dle konkrétního zákazníka – zkrátka najít to nejlepší možné řešení pro obě strany, a to bleskurychle.

Sebedůvěra a asertivita

Zdravé sebevědomí a ambice je poznat ještě dřív, než promluvíte. Úspěšní obchodníci si musí věřit. I přes mnoho nedokončených obchodů je důležité sebrat odvahu a umět se prodat. Nervózní člověk totiž nikoho nepřesvědčí.

Na ostré lokty ale zapomeňte a zvolte zlatou střední cestu mezi agresivní a pasivní komunikací. Asertivita je další důležitá vlastnost obchodníků, která vám dovolí nebát se říct pádný argument, stát si za ním, ale na nic netlačit a zůstat v hranicích slušnosti.

Jakých chyb se nejčastěji dopouštějí obchodníci?

Nejčastějším chybou, kterou obchodníci dělají, je snaha prodat za každou cenu, aniž by se zamysleli and skutečnou hodnotou produktu či služby pro zákazníka. Často se pak totiž stává, že klient nedostal to, co mu obchodník slíbil a nastává problém.

Další chybou je nedostatek proaktivity. Zákazník se pak musí sám ozývat a hledat řešení, přitom by měl první krok udělat obchodník a vždy se starat o jeho spokojenost. Nicméně problémy, které nastaly, případně reklamaci lze využít k posílení vztahu mezi vámi a klientem a napravit reputaci.

Tip: Mohlo by vás zajímat, jaké jsou nejčastější chyby v projektovém řízení.

Software pro řízení firmy usnadní práci nejen obchodníkům

Stejně jako projektovým manažerům, ani obchodníkům nesmí chybět organizovanost, aby se v množství rozjednaných obchodů vůbec vyznali. Od nich zároveň projekt pokračuje k dalším členům týmu, kteří musí mít jasný vzhled do celého případu. S aplikací Lamael to jde jednoduše, a dokonce i z mobilu. Lze v ní řídit veškerou firemní agendu, včetně jednotlivých projektů, obchodních příležitostí i stavu skladu. Vyzkoušejte Lamael jako svůj online pracovní nástroj na 14 dní zdarma. V případě potřeby vám ho upravíme na míru.

Související témata

Související články

Předvídejte a eliminujte problémy v projektech. Pomůže vám rizikový management

Předvídejte a eliminujte problémy v projektech. Pomůže vám rizikový management

Rozumíte obchodnímu právu? Méně známé pojmy, které by se vám mohly hodit

Rozumíte obchodnímu právu? Méně známé pojmy, které by se vám mohly hodit

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}